POGODA

Reklama


Wydarzenia

Dr Józef Pluciński • Poniedziałek [23.01.2012, 01:59:46] • Świnoujście

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny ( 4 )

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny ( 4 )

Port rybacki przy latarni morskiej ok.1930 r. Reprodukcja pocztówki w zbiorach autora.(fot. Archiwum autora )

Przez stulecia, wschodnia część dzisiejszego Świnoujścia, istniała w zasadzie jako większa wioska z tradycyjną wiejską zabudową, rolnictwem i rybołówstwem przybrzeżnym, jako głównymi gałęziami gospodarki. Stanu tego nie zmieniły ani powstałe nabrzeża portowe ani wzniesione w II połowie XIX wieku obiekty twierdzy.

Do dostrzegalnych zmian doszło dopiero na początku XX wieku, kiedy to i tam docierać zaczął proces industrializacji. Wcześniej w rozwoju osiedli położonych na prawym brzegu Świny, zakłady przemysłowe nie odegrały istotniejszej roli, ich po prostu nie było. Peryferyjne położenie w stosunku do Szczecina, trudny dostęp komunikacyjny i brak miejscowych surowców, decydowały o małej atrakcyjności inwestycyjnej tego rejonu. Pamiętać też trzeba, że dopiero w końcu XIX wieku została tu doprowadzona energia elektryczna, a jeszcze później, bo dopiero po pierwszej wojnie światowej powstały zaczątki wodociągów i kanalizacji. Nie było z tym zresztą lepiej na uznamskiej stronie. Jeśli zatem mówić można było o ożywieniu gospodarczym, to przejawiało się ono początkowo w powstawaniu niewielkich warsztatów rzemieślniczych, usługowych, handlowych i gastronomicznych, zatrudniających maksymalnie po kilka osób. Sprzyjała temu obecność dość licznej obsady twierdzy, marynarzy ze stacjonujących tu okrętów i coraz częściej pojawiających się tu letników.

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny ( 4 )

Usytuowanie obiektów fortecznych II poł XIX wieku. Fort Zachodni, Świnoujście 2006. (fot. Piotr Laskowski )

Oznaki nowych tendencji w rozwoju prawobrzeża pojawiły się, jak wspomniałem, na początku XX wieku. Jednym z pierwszych, dość szybko rozwijających się zakładów przemysłowych, był Zakład Obróbki Żelaza i Stali założony w 1908 roku i prowadzony wiele lat przez Hermanna Sieberta,. Była to wytwórnia podków końskich o specjalnym wykroju zmniejszającym poślizg. Roczna produkcja zakładu dochodziła do 1800 – 2000 ton tego produktu, a zatrudnienie w okresie szczególnego wzrostu zamówień, dochodziło do niemal 200 osób. Bazę surowcową dla zakładu stanowiła surówka i złom żelazny dostarczane, głownie drogą wodną, z zagłębia Ruhry, w bezpośrednią niemal bliskość zakładu. Wywóz produkcji następował koleją, czemu z kolei sprzyjała bliskość torów i połączenie niewielką bocznicą. Odbiorcami tego bardzo specjalnego produktu byli przedsiębiorcy przewozowi posługujący się transportem konnym głownie w wielkich miastach, a przede wszystkim w Berlinie. Rynek odbiorców był stosunkowo duży, jako że w okresie tym w wielkich miastach, brukowaną nawierzchnię bardzo wcześniej rozpowszechnioną, zastępowano na skalę masową asfaltem, na którym końskie kopyta ślizgały się. Prowadziło to do kontuzji i ciężkiego uszkodzenia końskich nóg. Specjalny krój produkowanych w Świnoujściu podków, skutecznie temu zapobiegał. Zakład, mając tak chłonny rynek odbiorców, rozwijał się więc pomyślnie. W latach 30-ych ubiegłego stulecia, produkcję realizowano w 2-ch liniach wytwórczych składających się każda z pieca odlewniczego i tzw. gruszki Bessemera. Ten profil produkcji zakład utrzymywał z pewnością do 1938 - 39 r. Brak jest źródłowych podstaw do stwierdzenia, czy w okresie II wojny światowej w dalszym ciągu produkowano tam podkowy. Przypuszczać jednak należy, że potencjał zakładu wykorzystywany był dla potrzeb gospodarki wojennej, np. do wytwarzania odlewów dla przemysłu zbrojeniowego. Nie podlega bowiem wątpliwości, że zakład w czasie wojny pracował, gdyż po wojnie, w opuszczonych i częściowo zniszczonych w czasie nalotu 12.03.1945 r. halach, znajdowały się obie gruszki Bessemera z zastygłym metalem, a na terenie leżały stosy nie obrobionych metalowych odlewów, nie przypominających kształtem podków.

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny ( 4 )

Podkowy z reklamowego wydawnictwa Hermana Sieberta. (fot. Archiwum )

W początkach 1925 roku także na Warszowie, przy obecnej ulicy Okólnej, powstał kolejny, nowy zakład noszący nazwę Ostswine Maschinenfabrik. Założyli go, przybyli z Hamburga przedsiębiorcy, braci Hans i Peter Spengler. Niewielki zakład wytwarzał dla potrzeb firm drogowych i budowlanych urządzenia służące produkcji nowoczesnych drogowych płytek klinkierowych. W tym samym zakładzie produkowano też owe w niewielkiej ilości klinkierowe płytki drogowe, dla zaspokojenia potrzeb miejscowych. Na terenie miasta niezwykle trwałą nawierzchnię, ułożoną z tego materiału, można spotkać m.in. na terenie dawnego kompleksu koszarowego przy ul. Wojska Polskiego, jak też w niektórych miejscach, po wschodniej stronie miasta.

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny ( 4 )

Fragment reklamy zakładu braci Spenglerów z 1934 roku. Reprodukcja w zbiorach autora.(fot. Archiwum autora )

Zakład w latach 1932 – 36 zatrudniał około 40 pracowników produkcyjnych w tym czterech inżynierów. Wytwarzane w Świnoujściu urządzenia, ze względu na bardzo nowoczesne, opatentowane rozwiązania, miały doskonałą opinię i niezły zbyt. Ich odbiorcami były głownie duże cegielnie w Saksonii, gdzie znajdowały się odpowiednie złoża glinki ceramicznej, z której na dużą skalę wytwarzano ową kostkę klinkierową. W 1937 roku fabryczka przeniesiona została do Berlina, gdzie kontynuowała produkcję.

Warszów i osiedla na wschodnim brzegu Świny ( 4 )

Restauracja „Sanssouci” na Warszowie pełniąca rolę domu zdrojowego, około 1925 r. Reprodukcja w zbiorze autora. (fot. Archiwum autora )

Podjęty na wielką skalę program przygotowań wojennych III Rzeszy zmienił w ciągu kilku lat radykalnie obraz wschodniej strony. Powstały tam nie tylko rozliczne instalacje wojskowe, ale też zakłady przemysłowe służące wojennym celom faszystowskich Niemiec. O niektórych z nich napiszę w odcinku kolejnym.

źródło: www.iswinoujscie.pl


komentarzy: 41, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-25 z 41

Warszowianin • Środa [01.02.2012, 21:45:53] • [IP: 93.94.190.***]

Gość rodak• Sobota [28.01.2012, 03:35] • w sprawie stacji paliw. Wyglądana to ze stacja o której pisze zniknęła przed 1964r. Na tym starym zdjęciu przeprawa promowa jest na wprost przejazdu, stacja paliw po prawej, zaraz za skrętem w prawo do biurowca portu. Po przeciwnej stronie stoi budynek którego tez już nie ma, to jest miejsce gdzie zaczynają się pasy na których stoją pojazdy do przeprawy promowej. Lokalizacja tego budynku wskazywała by, że był to to Fahrhaus.

Gość • Środa [01.02.2012, 14:17:20] • [IP: 80.54.123.***]

Kto pamięta mieszkańców-ew.nazwiska mieszkańców Osiedla Leśnego z lat 1960-1975.Bardzo prosze o odpowiedz.

Gość • Wtorek [31.01.2012, 08:23:59] • [IP: 79.186.59.***]

nie pamietacie chyba starej suwnicy idac w kierunku ognicy

Gość rodak. • Niedziela [29.01.2012, 02:46:46] • [IP: 173.34.164.**]

pamietacie klub vineta, w czasach swietnosci kino-teatr dwa razy tygodniu zabawy, wiele kolek zainteresowan, albo po prostu spedzenie wieczoru w gre w pingponga, szachy lub brydza, oczewiscie jak byl dobry film to wrecz tlumy mlodzierzy, zawsze cos sie dzialo.u szefca tez reperowalem buty, u pana stefanka robilem zdjecia do lig. szkolnej, a droge przez wiadukt tez dobrze znalem chodzilem z osiedla lesnego codziennie do 2-ki tory pod wiaduktem wtedy to byly jedyne polaczenie kolejowe na szczecin, ciekawy widok wolno jadacej lokomotywy spowitej czarnym dymem i klebami pary.doslownie jak w opowiadaniu;stoi na stacji lokomotywa:pozdr. rodak.

Krystyna-była warszowiank • Sobota [28.01.2012, 22:40:10] • [IP: 178.238.253.**]

Obok szewca był rzeżnik, a za nim chyba policja i pasmanteria.Policję przenieniono na Sosnową, Na Sosnowej w pierwszym budynku po prawej stronie od Barlickiego teraz jest apteka i przychodnia, a co było przed wojną i zaraz po wojnie czy ktoś pamieta?

Kiedyś warszowianka • Sobota [28.01.2012, 21:43:16] • [IP: 80.245.186.***]

W budynku za pocztą był szewc do którego dałyśmy jedyne wyjściowe buty do naprawy.W sobotę miały być gotowe, poszłyśmy po odbiór drzwi zamknięte a na drzwiach wisiała kartka" POSŁEM DO DOKTORA" (pisownia autentyczna:)Rozwścieczone że nie pójdziemy na fajf do" Parkowej" bo nie będziemy miały co założyć" , napisałyśmy kartkę" Ty stary..." Cały Warszów szukał autorów tej niecnej kartki. Mama mojej koleżanki była oburzona, ale my nigdy nie przyznałyśmy się.

Gość • Sobota [28.01.2012, 18:34:48] • [IP: 80.245.184.**]

Tam gdzie byl fotograf Pan Stefanek to chyba mieszkal takze Pan Gozdzik. Ja pamietam smak lodow na waflu Pani Zamarowej. Usilnie przekonywalem mame, ze one nie sa zimne he..i niezapomniany smak i zapach waty cukrowej. Cukier spalony... Zabawy na bunkrach, most na plaze i pociag parowy. Wbiegalo sie pod gorke aby zdazyc stanac w klebach pary. Potem to juz zrobili schody:-) pierwsze prywatne auta na Warszowie. kiosk z cukierkami gdzie za 20 groszy mozna bylo dostac 2-3 cukierki.Fryzjer z jednym szklanym okiem, alez sie klebi. ...No i duzo, duzo piachu gdzie mozna bylo sie wyzyc i kopac i kopac caly dzien a potem na wieczor to wszystko zasypywac :-))

Krystyna • Sobota [28.01.2012, 09:39:51] • [IP: 178.238.253.**]

Może ktoś wie co przed wojną mieściło się w budynku, który zajmowała straż graniczna przy Barlickiego. Teraz budynek jest odnowiony.

Gość • Sobota [28.01.2012, 03:35:19] • [IP: 173.34.164.**]

do warszowianina miedzy promem, torami w bramie portowej nie bylo stacji paliw, moze przed 1964 r.natomiast blizej portu widac bylo resztki starej przeprawy promowej, na wprost przejazdu kolej.i barlickiego.w porcie przy promie(tzw.bosie)tak nazywalismy te czesc portu przeladowywano duzo rudy zelaza no i oczywiscie cukru cubanskiego, ktory znanymi sobie drogami trafial do gospodyn domowych, pamietam statek soldek i inne bioracy stamtad wegiel dla dunskich elektrowni--nie bylo wtedy swinoportu.byla 1 stacja benz. na wladyslawa 4.druga na finskiej byly tam biura i labolatorium cpn.dalej brama do odry, wlewo od bramy magazyny i sklep baltony. w tym samym czasie pracowal cpn w porcie pamietam male stateczki tzw. bunkierki biorace paliwo, zagraniczne zawsze pilnowali wopisci.przy bramie wjazdowej na estakade po lewej stronie byly widdoczne jakby kregle betonwe jedne na drogich o duzej srednicy 15-20m.slyszalem kiedys ze byly to sklady paliw za niemca, wygladalo jak wysadzone lub zbabardowane moze kto wie, poz.rodak

Warszowianka • Piątek [27.01.2012, 15:04:21] • [IP: 195.117.222.*]

Ja jestem młodą mieszkanką dzielnicy Warszów, bardzo wciągnęła mnie historia miasta Świnoujście i mojej dzielnicy jak tu cudnie było szkoda, że to przeszłość, ale teraz nie jest tak źle. Serdecznie podziękowania dla Pana Doktora

J.Pluciński • Piątek [27.01.2012, 13:55:55] • [IP: 80.245.191.***]

Drodzy Czytelnicy, włączam się do dyskusji na temat nazwy ulicy Barlickiego. Ulica ta od 1934 roku nosiła nazwę Adolf Hitlerstrasse. Jedna z pierwszych uchwał Miejskiej Rady Narodowej z jesieni 1946 r. zmieniła tę nazwę na Norberta Barlickiego i taką pozostała do dzisiaj. Temat nazw ulic na Warszowie również opracowuję i za 2-3 tygodnie opublikuję. Mam jeszcze różne problemy i niejasności. Dziękuje za bardzo piękną a owocną wymianę wspomnień i uwag. Pozdrawiam serdecznie. J.P.

Krystyna • Piątek [27.01.2012, 11:57:29] • [IP: 178.238.253.**]

Przykro mi, ale nie pamiętam czy Barlickiego nazywała się wcześniej inaczej, ale popytam koleżanek, które niedaleko mieszkały. W budynku na Barlickiego 13 albo 16, który o zgrozo przeznaczony jest do rozbiorki miał swój zakład fotograficzny pan Stefanek. To chyba w tym budynku przed wojną był hotel i restauracja, to wiem dzięki Warszowianinowi, serdecznie pozdrawiam.

Fakt. • Piątek [27.01.2012, 11:43:24] • [IP: 79.186.59.***]

Cd.Z kominem miałem zabawny incydent świadczący o głupocie. ..Z kolesiem wracając z pracy w stoczni około roku 50-tego wpadliśmy na pomysł i do komina przez otwór wyczystkowy włożyliśmy szmat smoły i to wszystko podpaliliśmy z komina walił czarny dym. ..mieliśmy radochę po około 1/2 godz. przyjechało UB i szukało tych co to podpalili bo może tym dawali sygnały dla wroga. ..ale o tym dowiedzieliśmy się pózniej. ..Takie to były czasy. ..żeby przejechać do Świnoujścia to trzeba było mieć wizę a statków w remoncie w stoczni pilnował WOP...Zastanawiam się co jest gorsze czy obecne zamykanie zakładów pracy i bezrobocie czy debilizm minionego okresu.

Fakt. • Piątek [27.01.2012, 11:24:54] • [IP: 79.186.59.***]

Buszowałem po tej hucie w 46 roku. Sterty piasku formierskiego, grafit sproszkowany i żółty proszek (leukopodium)formy - dziesiątki form odlewniczych, pozostawione odlewy kół zębatych korpusy przekładni i części maszyn nie wiadomego przeznaczenia.Wszystko to z staliwa (kujna leizna, to dawna nazwa).Do huty były doprowadzone tory kolejowe, Wewnątrz suwnica, Jak pamiętam widziałem tylko jedną gruszkę Bessemera (gdyby były dwie to bym zapamiętał)zaczopowaną pozostawionym wsadem podobnie jak piec do topienia żeliwa.Buszując znalazłem formę do odlewu kastetów (hauring bandyckie narzędzie z kolcami) i wiele z nadlewkami.Hala miała uszkodzoną część dachu była solidna, murowana. Losy huty były takie że złomiarze wywiezli części stalowe na złom, mury rozebrano na cegłę pozostał komin do lat 50-tych.Lokalizacja huty znajdowała się mniej więcej tak jak stacja paliw Orlenu Artykuł Pana Dr. J.P wywołał nostalgiczne wspomnienie.

Warszowianin • Piątek [27.01.2012, 02:14:31] • [IP: 93.94.190.***]

Do krystyna • Środa [25.01.2012, 19:39] • [IP: 178.238.253.**] Co do kamienic o których Pani wspomina to z ich wyglądu wynikaże na dole były pomieszczenia na tzw. wszelaką działalność. W budynku przy tzw. starej drodze czyli obecnie Barlickiego za pocztą gdzie był sklep spożywczy prze wojną znajdował się holel i restauracja. Korzystając z okazji zapytam jaką Państwo pamietacie nazwę tej ulicy, bo raczej Barlickiego się nie zwała zaraz po wojnie?

Warszowianin • Piątek [27.01.2012, 01:46:02] • [IP: 93.94.190.***]

Do Gość rodak. • Środa [25.01.2012, 18:03] • [IP: 173.34.164.**] Nawiązując do opisu dotyczcego szpitala wojskowego mam kolejne pytanie czy na skrzyżowniu Dworcowej z ul. Bunkrową (czyli przy pierwszym przejeździe kolejowym licząc od promu) znajdowała się jakaś stacja sprzedaży paliw?. Na starych zdjęciach jest to ARAL i jej lokalizacja wygląda jkby znajdowął sięęw miejscu tzw. bramy kolejowej do portu. Napewno Pan sobieprzypomina tor odchodzący z 1 peronu dworca przecinający ul. Dworcową i prowadzący do Portu. Na tym zdjęciu wygląda to tak jakby bło zrobione z nidunku gdzie było studio Foto Harth czyli dzisiaj tzw. Ditrichówka.

Gość • Czwartek [26.01.2012, 22:22:03] • [IP: 173.34.188.**]

pamietam saturator z woda 2 gat.soku byl przed gorka i piaszczystaym przejsciem w kierunku plazy to byly skroty.w lewo od saturatora troche dalej byl po prawej baldachim, naprzeciwko domu wypoczynkowego wdw. idalej w kierunku baseniku i latarni na rogu byl kiosk z piwem i rozno naprzeciwko mala smazalnia ryb w prawo b szla droga wylozona trelinka do plazy dalej w lewo byla droga do twierdzy(obecnie fort)tak na osiedlu wiekszosc domow byla drewniana, ale byly tez murowane na ul.kutrowej, cichy zakatek, kolo latarni, no i oczewiscie na altyleryjskiej, gdzie mieszkal niezapomiany p.dr, borowski.pole namiotowe bylo za gorka przy ul kasztanowej, naprzeciwko przez droge czterorodzinnego budynku.pozdr.rodak

odyseusz • Czwartek [26.01.2012, 18:55:45] • [IP: 46.113.202.***]

a ja pamietam jak w 1600 roku szwedzi zajeli mi dom i kazali mi sie wynosic.

Krystyna • Czwartek [26.01.2012, 14:57:17] • [IP: 178.238.253.**]

Przypomniałam sobie, że na Osiedlu Leśnym było pole namiotowe, pamietam również Sam -, ale najbardziej to mi się podobały wszystkie domy, drewniane takie stylowe.

Gość • Czwartek [26.01.2012, 14:13:59] • [IP: 80.54.123.***]

Kta pamięta baldachim-GOMÓŁKA, saturator z wodą, kiosk, sam spożywczy. iiii Osiedle Leśne-to ja mieszkaniec jego

Gość • Czwartek [26.01.2012, 09:21:57] • [IP: 31.63.196.**]

W 1920 r.pływał parowiec pasażerski na trasie Gdansk-Świnoujście, podaje link 'Gazeta Gdańska" 1920.06.01.nr 124 pbc.gda.pl/dlibra/docmetadata?id=8694&fr
om=publication strona 4 Pozdrawiam.

Gość • Czwartek [26.01.2012, 08:06:26] • [IP: 93.94.190.***]

Było bezpiecznie i pięknie.

Gość • Czwartek [26.01.2012, 05:48:48] • [IP: 173.34.164.**]

pamietam ksiegarnie i obowniczy i adam i ewa naprzeciwko wdomach tych mieszkali lokatorzy na pietrze dalej na rozwidleniu barlickiego szosy na szczecin (szosy wtedy nie bylo)byla restauracja przystan idac barlickiego dalej byla poczta isklep spozywczy dalej szefc i sklep rzezniczy, posterunek milicji dalej restaur. zwana akwarium dalej w prawo przed przejazdem kol.straz p. pozar.dalej motozbyt iwczesniej chyba sklep monopolowy.kazimierzowo pamietam i zaglowki tez bylem tam pare razy, samej przystani nie bardzo do 2 chodzilo sporo uczniow z kazimierzwa, wies ta bardzo wczesnie zborzona pod budowe stoczni.pozdrowienia rodak.

krystyna • Środa [25.01.2012, 19:39:09] • [IP: 178.238.253.**]

Wspomnienia, wspomnienia a ile faktów nam się przypomina, bar mleczny na Barlickiego, przedwojenne są również dwa budynki na Barlickiego (po wojnie była w jednym księgarnia a na przeciw sklep Adam i Ewa). Może ktoś wie, czy były to kamienice mieszkalne ? A pamiętacie Jacht Klub Cztery Wiatry na Kazimierzowie?

Gość rodak. • Środa [25.01.2012, 18:03:39] • [IP: 173.34.164.**]

do warszowianina jak sie idzie od promu do portu po prawej mijasz maly domek przychodni portowej, jak siegam pamieciom zawsze tam byl, tylko przerobiony na potrzeby przychodni i prawie przylegle do niego tory kolejowe, po lewej biurowiec portu izaraz za biurem po lewej stronie jak pamientam zabudowania czesciowo zawalone byly przed skretem do nwb. cpn przed wartownia zps.o odkryciu szpitala dowiedzialem sie z glosu szczecinskiego, ogladalem to miejsce po usunieciu gruzow widzialem z parteru dosc zserokie schody prowadzace jakby do piwnicy podwojne drzwi zamkniete na klodkie i troche wody na dole i ten stan trwal przez pare lat.nie widzialem tego rejonu ponad 30 lat.pozd. rodak.

Oglądasz 1-25 z 41
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Posiedzenie Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych zostało odwołane. O nowym terminie zostaną Państwo powiadomieni. Z poważaniem Grzegorz Koss Przewodniczący Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych ■ Rok temu, 24 marca, tragiczne wydarzenie wstrząsnęło mieszkańcami: śmierć trzynastoletniego ucznia Szkoły Podstawowej nr 6 (przy ulicy Kościuszki) pozostaje zagadką, budząc pytania o bezpieczeństwo i sprawiedliwość. Trzy tygodnie przed tym nieszczęśliwym porankiem, chłopiec doświadczył przemocy ze strony kolegi z klasy na terenie dawnej "Penelopy", zdarzenie to zostało zarejestrowane przez kamery. Bójkę oglądało i nagrywało wielu uczniów. Następstwa tego zdarzenia były na tyle poważne, że matka chłopca zdecydowała się na wyjazd do Szczecina na wykonanie tomografii komputerowej głowy dziecka. Lekarz wydał zaświadczenie zwalniające 13-latka z zajęć wf. Chłopiec nadal się źle czuł. ■ Linie 5 i 5T wracają na stałą trasę "Komunikacja Autobusowa” Sp. z o.o. informuje, że od piątku 22 marca 2024 r.: · linie 5 i 5T wracają na stałą trasę w związku z otwarciem ul. Mostowej dla ruchu pojazdów samochodowych, · tymczasowa linia 5O przestanie kursować, · rozkłady jazdy dostępne będą na stronie: www.ka.swinoujscie.pl Szczegółowych informacji udziela całodobowo dyspozytor Spółki pod numerami telefonów: 91 321 45 40 lub 797 403 504. Zachęcamy pasażerów o dokonywanie zakupu biletów i karnetów: · z wykorzystaniem aplikacji GoPay, mPay; · poprzez kasowniki – biletomaty do płatności bezgotówkowych; · w wyznaczonych punktach sprzedaży biletów ■ Od teraz w nocy za dyżur aptek uważane są te pełnione przez kolejne 2 godziny zegarowe między 19:00 a 23:00. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Świnoujście Nr 168/2024 z 11 marca 2024 roku określono, że dyżury w porze nocnej na terenie miasta w 2024 roku w godzinach 21:00 – 23:00, będą pełnione przez Aptekę „Centrum Zdrowia” przy ul. Grunwaldzka 21, zaczynając od 16 marca 2024 roku ■ Kradzież aut w Polsce w 2023 to wzrost prawie 36 proc. do poprzedniego roku ■ Premier Donald Tusk po ujawnieniu przez "Newsweeka" nieprawidłowości w Collegium Humanum zarządził przyjrzenie się dyplomom kandydatów do spółek Skarbu Państwa. Nikt z dyplomem tej uczelni nie ma szans na stanowisko. Wśród polityków i działaczy obecnej większości rządzącej zaczęło się ukrywanie związków z Collegium Humanum ■ W sobotę, 2 marca, około godziny 18:00, na ogrodach działkowych, wjazd na końcu ulicy Krzywej, doszło do brutalnego ataku na kobietę. Zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt metrów za świetlicą ogródków działkowych. Ofiara, która doznała obrażeń głowy oraz klatki piersiowej, została niezwłocznie przewieziona do szpitala w Świnoujściu. Niestety, mimo usilnych starań, kobieta zmarła ■ Dostaliśmy list od Mieszkańca Ognicy na temat remontu ulicy Mostowej. "Witam serdecznie Panie redaktorze. Zwracam się z prośbą o zainteresowanie remontem ulicy Mostowej. W ciągu tej drogi występuje mostek na rzece Ognica. Mostek jest w stanie agonalnym. Odpowiada za odwodnienie znajdujących się w około łąk, pastwisk. Z obserwacji wynika że firma, która wykonuje remont nie zamierza poprawić naprawić zapadnięty mostek i dzięki temu udrożnić przepływ wody. Wprost przeciwnie w wyniku zagęszczania ziemi i tłucznia betonowego przepusty pod mostkiem są coraz bardziej zagłębiane. Jeśli tak ma wyglądać remont to lepiej byłoby nie ruszać tej drogi. Proszę o zainteresowanie. Pozdrawiam. Mieszkaniec Ognicy." ■ Jarosław Siergiej nowym prezesem Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście jest odpowiedzialna za zarządzanie dwoma ważnymi portami w województwie zachodniopomorskim. Port w Szczecinie oraz port w Świnoujściu odgrywają kluczową rolę w obsłudze morskiego transportu towarowego ■ W środę w Bibliotece Narodowej w Warszawie ogłoszono wyniki 22. konkursu o Nagrody „Magazynu Literackiego KSIĄŻKI”. Jednym z laureatów został Jarosław Molenda i jego książka „Nienacki. Skandalista od Pana Samochodzika”, którą opublikowało Wydawnictwo Prószyński i S-ka. ■ Projekt pod wodą: Dlaczego Park Zdrojowy w Świnoujściu nie wytrzymał deszczu? Park Zdrojowy w Świnoujściu jest znanym miejscem wypoczynku i rekreacji. Obszar pomiędzy ulicami Sikorskiego a Chrobrego został zalany wodą, co stanowi znaczny problem dla terenu, który jeszcze niedawno przechodził proces rewitalizacji. Ostatni, trzeci etap renowacji miał na celu odnowienie i przywrócenie blasku tej zielonej przestrzeni. Jednak pomimo zapewnień o kompleksowym podejściu do projektu, dzisiaj widoczne są poważne niedociągnięcia. Brak odpowiedniego systemu odwodnienia jest najbardziej widoczny w chwili, gdy deszcz pada; nie muszą to być ulewy, aby teren parku zamienił się w rozlewisko ■ W ostatni weekend (3,4 luty) zespoły ratownictwa medycznego udzielały pomocy 18 razy. Były to wezwania do zaburzeń i problemów kardiologicznych, zasłabnięć, duszności, infekcji, krwawienia z przewodu pokarmowego, udaru, jednego zdarzenia drogowego i złego samopoczucia ■