POGODA

Reklama

Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Poniedziałek [11.06.2018, 00:40:29] • Polska

Jak dobrze zasnąć? Poznaj 8 lifehacków na lepszy sen

Jak dobrze zasnąć? Poznaj 8 lifehacków na lepszy sen

fot. Organizator

Lifehacki to sposoby na ułatwienie sobie życia. Podpowiadamy, co zrobić, by zasypiać błogo i wstawać jak nowo narodzony.

1. Znajdź swój rytm i fazy
Staraj się iść spać zawsze o tej samej porze, i tak, dotyczy to także weekendów. W tym przypadku regularność to podstawa i dobrze, żeby weszła ci w nawyk. Pomogą w tym małe rytuały: krótki wieczorny prysznic, półgodzinny spacer, najlepiej w zieleni, czy lektura dobrej książki. Znajdź też własny, indywidualny rytm snu. O co chodzi? Otóż ludzie potrzebują zwykle od 7 do 9 godzin snu, ale niektórym wystarcza tylko 5 godzin. Tajemnica tkwi w tym, żeby komfortowo przespać fazy snu głębokiego.

2. Unikaj niebieskiego światła
Smartfon, tablet, komputer czy telewizor nie pasują do łóżka. Generują stres informacyjny i dużo pobudzających bodźców, ale jest jeszcze jeden ważny powód, żeby przed snem trzymać je z daleka od siebie: niebieskie światło ekranów i monitorów działa na twój organizm tak jak światło o poranku, rozbudza. A przecież dzień się kończy, a nie zaczyna.

3. Śpij bez kołysania
To ważne zwłaszcza wtedy, gdy śpisz z kimś i za każdym razem, gdy partner/partnerka przewraca się na drugi bok, czujesz się jak na łódce. W takich warunkach trudno się wyspać, ale jest na to rada i nie chodzi o to, żeby przenieść się na osobne łóżko.
– Dobrym rozwiązaniem jest materac kieszeniowy, czyli taki, w którym każda sprężyna działa niezależnie od pozostałych. Dzięki temu znika efekt falowania i kołysania – mówi Artur Wasążnik, ekspert Comforteo, producenta materacy i łóżek tapicerowanych.

4. Wybierz wygodę
Nowoczesne materace mają kilka warstw, oprócz sprężyn to także różnego rodzaju pianki oraz lateks. Każda ma inne właściwości. Dobierz materac najwygodniejszy dla siebie. - Chodzi o to, żeby nasze ciało układało się podczas snu w naturalny sposób - kręgosłup pozostawał jednolicie podparty na wszystkich swoich odcinkach, a mięśnie odpowiedzialne za podtrzymywanie go w odpowiedniej pozycji – mogły nocą trochę wypocząć. Wtedy sen nas zrelaksuje i zregeneruje. Teraz pytanie: jak wybrać taki materac? To dość przyjemne zadanie, w znacznej mierze polega na leżeniu. Warto osobiście wypróbować materace różnego rodzaju. Wystarczy dłużej poleżeć na każdym z nich, żeby odczuć różnicę. Wybieramy ten materac, na którym mamy poczucie komfortu. To ważne, bo odpowiednio dobrany wystarczy na wiele lat i zapewni nam dobry sen – wyjaśnia ekspert Comforteo.
Do materaca dopasuj pokrowiec, najlepiej z przewiewnej i antyalergicznej tkaniny, a także poduszkę. Np. taka z pianki termoelastycznej dopasuje się do twojej głowy jak szyta na miarę. Możesz też wypróbować nakładkę na materac, czyli dodatkową warstwę regulującą twardość i sprężystość. Rozwiązań poprawiających komfort snu jest mnóstwo, korzystaj z nich – szukaj na własną rękę i pytaj ekspertów.

5. Zadbaj o atmosferę
Nie, nie chodzi o aranżację sypialni czy romantyczne światło. O atmosferze mówimy tu całkiem dosłownie. Kiedy głęboko odetchniesz i nie będzie ci ani za gorąco, ani za zimno, to zaśniesz z przyjemnością. W nocy w sypialni powinno być między 15 a 19 st. C., a wilgotność powietrza wynosić 45-55 proc. Latem śpij przy otwartych oknach, chyba że hałas za oknem jest za duży, a zimą przed snem dobrze przewietrz sypialnię.

6. Zjedz lekko, nie podjadaj
Wiadomo, że źle się śpi tak z pełnym, jak i z pustym żołądkiem. Ostatni posiłek zjedz ok. cztery godziny przed pójściem spać. Wybierz coś lekkostrawnego, jak ryż, makaron czy gotowane warzywa. Pieczywo pełnoziarniste czy sałatkę z surowych warzyw lepiej jeść na śniadanie. Oczywiście unikaj podjadania w nocy, ale to już pewnie wiesz.

7. Zmęcz się i spoć, to zaśniesz
Świetnie działa to w przypadku dzieci, ale zna to chyba każdy z nas: jeśli zmęczymy się fizycznie, zasypiamy szybko i śpimy błogo. Wybieraj sporty sprzyjające intensywnemu wysiłkowi, jak bieganie, rower, pływanie, koszykówka, piłka nożna czy tenis ziemny. Zmęczenie to jedna rzecz, ale sport pozwala też się odstresować. Przestajesz myśleć o zadaniach w pracy i rozpamiętywać zdarzenia dnia poprzedniego. Pamiętaj tylko, żeby nie kłaść się do łóżka od razu po prysznicu. Twój organizm pracuje jeszcze na wysokich obrotach, potrzebuje trochę czasu na wyciszenie i odprężenie.

8. Włącz wyobraźnię
Kiedyś polecano liczenie owiec, ale są przyjemniejsze sposoby na odłączenie się od rzeczywistości. Ułóż się wygodnie i pofantazjuj o wymarzonym miejscu na urlop, o miękkim piasku pod stopami, szumie fal, przyjemnym cieple słońca. Inna sprawdzona metoda to podróż w wyobraźni. Zaśniesz zanim osiągniesz cel.


komentarzy: 1, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-1 z 1

Gość • Poniedziałek [11.06.2018, 09:06:56] • [IP: 93.94.188.***]

Lifehack?? Boże, co to znowu za neologizm?? Rozumiem, ze polskie słowo „porada” jest zbyt obciachowe...

Oglądasz 1-1 z 1
■ W ramach bardzo wielu imprez Międzynarodowego Dnia Latarń Morskich, przeprowadzona zostanie przez Klub Biegacza Jogging, VII edycja Biegu Wspinaczkowego na Latarnię (najwyższą nad Bałtykiem – 311 schodów). Zapisy od 15.00, start od 16.00 (każdy zawodnik startuje kolejno pojedynczo, po wystrzale armatnim). Do zdobycia liczne nagrody, upominki i gadżety ufundowane przez Stowarzyszenie Miłośników Latarń w Świnoujściu ■
■ Trzej zatrzymani za napaść na taksówkarza na drodze S3 w okolicy Babigoszczy to obywatele Niemiec. Tak wynika z ustaleń policji ■ Nieznani sprawcy napadli na taksówkarza ze Świnoujścia na drodze DK3. Do zdarzenia doszło między Przybiernowem a Babigoszczą. Sprawcy uciekli, trwa policyjna obawa. Do taksówki pana Mirosława ze Świnoujścia wsiadło dziś rano prawdopodobnie dwóch pasażerów. Samochód udał się w stronę Szczecina. Między Przybiernowem a Babigoszczą taksówkarz został zaatakowany i wyrzucony z auta. Sprawcy ukradli samochód i oddalili się w nieznanym kierunku. Taksówkarza w ciężkim stanie zabrał śmigłowiec LPR. Trwa policyjna obława na sprawców napadu i kradzieży. ■ Premier Mateusz Morawiecki ogłosił, że wybory samorządowe odbędą się w niedzielę 21 października 2018 r. Zgodnie z terminarzem, druga tura wyborów na wójtów, burmistrzów odbędzie się 2 tygodnie później, czyli 4 listopada. Od dziś - przez 9 dni - partie polityczne, koalicje, stowarzyszenia, organizacje społeczne i sami wyborcy mogą tworzyć komitety wyborcze. 21 października będziemy głosowali na swoich przedstawicieli do rad gmin, powiatów, sejmików wojewódzkich, a także wójtów, burmistrzów i prezydentów miast. Od momentu ogłoszenia aktu zarządzenia wyborów rusza też kampania wyborcza. ■ Mieszkańcy coraz częściej krytycznie oceniają inwestycyjne pomysły i decyzje obecnej władzy. Tym razem wiele emocji wywołało otoczenie Szkoły Podstawowej nr 6 przy ul. Kościuszki. To pewne, że najłatwiej się inwestuje kiedy przestrzeń jest pusta, stąd pewnie bezmyślna decyzja o likwidacji całej dotychczasowej zieleni przed szkołą. Urząd co prawda zapowiada, że nie długo pojawią się tam nowe nasadzenia drzewek, ale obecne wrażenia są po prostu złe ■ Powrócili cali i zdrowi. O godzinie 7.30, na pokładzie promu "Gryf" powrócili do Świnoujścia strażacy uczestniczący w akcji gaszenia pożarów lasów w Szwecji. W uroczystości powitania uczestniczyli premier Morawiecki i szef MSWiA ■ Firma Astaldi poinformowała, że nie podpisze umowy na zaprojektowanie i budowę tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Umowa miała być podpisana w wyznaczonym przez Miasto terminie 3 sierpnia. Kilkanaście godzin przed wyznaczonym terminem Włosi podjęli ostateczną decyzję o rezygnacji z kontraktu. W komunikacie na tę okoliczność włoska spółka informuje: "Astaldi odstępuje od podpisania umowy na projekt: „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną” z powodu: Upływu prawie dwóch lat od przedstawienia oferty do rozpoczęcia robót Braku rzeczywistej waloryzacji kosztów robót w Polsce, które tylko w ostatnim czasie wzrosły o 30 proc. Dużego ryzyka wydłużania się procedur rozliczania robót dodatkowych Braków w dostępie do zasobów materiałowych i osobowych na polskim rynku" ■