POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Środa [16.01.2019, 14:42:37] • Świnoujście

Rekordowe przeładunki w 2018 roku – podsumowanie

Rekordowe przeładunki w 2018 roku – podsumowanie

fot. Organizator

Zespół portów Szczecin-Świnoujście rekordem zakończył rok 2018, takich wyników nie było jeszcze nigdy. Porty zamknęły rok wynikiem przekraczającym 28,6 mln ton obsłużonych towarów. Oznacza to wzrost o 12,5 procent wobec 2017 roku.

Na szczycie tabeli wzrostów z dwucyfrowym wynikiem plasują się węgiel (+61 proc.), ruda (+30 proc.) oraz paliwa (+18 proc.). Wzrosty w tych grupach towarowych to wynik znakomitej koniunktury gospodarczej w kraju. Dynamiczny wzrost gospodarczy skutkuje bowiem zwiększonym zapotrzebowaniem na surowce energetyczne oraz służące produkcji stali.

Bardzo dobrze w minionym roku poradziły sobie towary z grupy inne masowe (+10 proc.) było więcej przeładunków nawozów, kruszyw, metanolu i kwasu siarkowego. Dalsze wzrosty to drobnica (+4,4 proc.), w tym drobnica promowa (+3 proc.).

Niestety utrzymały się mniejsze przeładunki zbóż, na minusie o 25,1 proc. Zaskoczeniem jest także dwucyfrowy spadek przeładunków kontenerów. Tych było mniej o 13 proc.

W sumie porty obsłużyły o 3 190,6 tys. ton towarów więcej, tj. z 25 423,6 tys. ton w 2017 r. do 28 614,2 tys. ton w 2018 r. Uzyskując tym samym lepszy wynik o 12,5 proc. Ciekawostką jest fakt, że już w połowie listopada 2018 roku osiągnięty został wynik wypracowany w całym 2017 roku (25,4 mln ton).

Dariusz Słaboszewski, prezes ZMPSiŚ SA komentuje: „Wynik wypracowany przez nasze porty, to efekt synergii obejmujący z jednej strony działania podejmowane przez Zarząd Portu, a ukierunkowane na rozwój infrastruktury portowej i tworzenie jak najlepszych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej w porcie, z drugiej zaś wpłynęła nań aktywność spółek operujących w porcie. Ponadto polska gospodarka rozwija się bardzo dynamicznie, dowodzą tego właśnie rosnące statystyki obrotów portowych. Wypracowany wynik motywuje nas do dalszej pracy na rzecz rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu.”

Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w 2019 roku, osiągając na koniec roku wartość w okolicach 30 mln ton obsłużonych towarów. Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które Zarząd i spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które z kolei przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej.

Warto także dodać, iż zarówno Zarządu Portu, jak i spółki portowe podejmują szereg działań ukierunkowanych na pozyskanie dodatkowych towarów. Należą do nich zaplanowane inwestycje w infrastrukturę portową. Plan inwestycyjny ZMPSiŚ SA zakłada wydatkowanie w portach w Szczecinie i Świnoujściu, w ramach obecnej perspektywy unijnej 2014-2020 kwoty prawie 1,5 mld złotych. Zarząd będzie modernizował nabrzeża w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. Parametry nabrzeży dostosowane będą do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin tj. 12,5 m. W obu portach będzie rozbudowywana i modernizowana infrastruktura portowa. W Świnoujściu rozbudowywany będzie terminal promowy w kierunku obsługi transportu intermodalnego. Z kolei w gazoporcie powstanie nowe stanowisko do redystrybucji LNG. Świnoujski port zyska także nabrzeża głębokowodne.

Ponadto w najbliżej przyszłości realizowane będą inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów, tj. pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3, modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej.

Wszystkie te działania mają przynieść zwiększenie konkurencyjności zespołu portów Szczecin-Świnoujście. Efektem tego będzie rosnący rokrocznie wolumen obsługiwanej masy towarowej.

Obecnie Szczecin i Świnoujście tworzą uniwersalny kompleks portowy, w którym ładunki drobnicowe stanowią 47 proc., masowe stałe 39 proc., zaś masowe płynne 14 proc. Warto też dodać, że świnoujski terminal promowy, to lider połączeń promowych na południowym Bałtyku. Aktualnie połączenia ze Szwecją z portami w Trelleborgu i Ystad obsługuje w zależności od dnia 11-13 promów. (Monika Woźniak-Lewandowska)

P.S. Według statystyk największe przeładunki w historii portów w Szczecinie i Świnoujściu były w 1979 r. Przeładowano wówczas 26 mln 697 tys. ton.


komentarzy: 16, skomentuj, drukuj, udostępnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodając komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykę prywatności.

Zauważyłeś błąd lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Oglądasz 1-16 z 16

Gość • Czwartek [17.01.2019, 14:29:49] • [IP: 92.42.119.***]

Rosyjski WYNGIEL!!

Gość • Czwartek [17.01.2019, 12:35:14] • [IP: 178.235.176.***]

oddzielić nasz port od szczecińskiego pasożyta !!

Gość • Czwartek [17.01.2019, 09:29:15] • [IP: 178.238.251.***]

A BHP na jakim jest tam poziomie, a gdzie kasa za przeladunki, sprzęt w opłakanym stanie, wszystko zajechane, gdyby nie emeryci -starzy portowcy to nie wiem kto by tam to wszystko ogarnął. A ile długu ma OT, kasa za przeladunki wypływa w nieznanym kierunku. Plus że pensje wyplacaja

Gość • Czwartek [17.01.2019, 08:45:40] • [IP: 95.129.225.**]

Kontenerów było mniej aż o 13%? a jeszcze rok temu piali z podniecenia że trzeba Port Kontenerowy w Świnoujściu postawić na 1, 5 TEU i hektary na Warszowie zabrać. Tak się kontenery miały rozwijać.

Gość • Czwartek [17.01.2019, 00:36:33] • [IP: 188.146.38.***]

Ludki dostali na koniec roku premie po ok.300PLN. A po ile dostali prezes i jego zalizywacze?

JUST ACT 447 • Środa [16.01.2019, 22:17:37] • [IP: 80.245.178.***]

Syfią tylko po okolicy, siarka, pak, bród, smród i ubóstwo. Do Szczecina niech TEN SYFIĄCY CYKLICZNIE I METODYCZNIE bałagan zabiorą. Mnie to jet tutaj niepotrzebne. NA MIEJSCE TEGO MASOWEGO BAŁAGANU TERMINAL KONTENEROWY NIECH POSTAWIĄ, ALBO PODDAĆ TO REKULTYWACJI I ZBUDOWAĆ HOTELE, SPA I SANATORIA.

Gość • Środa [16.01.2019, 21:16:27] • [IP: 5.173.128.**]

Niemożliwe kontenerów mniej? Przypadek?

Gość • Środa [16.01.2019, 20:57:56] • [IP: 80.245.178.**]

Normy środowiskowe zachowane?

Gość • Środa [16.01.2019, 18:06:09] • [IP: 89.67.27.***]

Brak słów o statystykach towarów w tranzycie i cudownych przeladunkach towarów dzięki zagranicznym inwestycjom

Gość XXI wieku • Środa [16.01.2019, 18:02:58] • [IP: 5.174.21.**]

DO : Jelop • Środa [16.01.2019, 15:02:51] • [IP: 93.94.190.***]Te rekordowe przeładunki miały taki wpływ na płace, że niektóre osoby pracowały po 16 godzin na dobę...Były też przypadki że doba miała nawet 26 godzin...Kilka osób pracowało nawet 72 godziny nie opuszczając zakładu, bo jak to mówi mądre przysłowie"papier wszystko przyjmie".

Gość • Środa [16.01.2019, 17:38:04] • [IP: 178.235.187.***]

Dopiero po 40 latach PRL-owski rekord przeładunków z 1979 r w porcie Szczecin i Świnoujście został obecnie pobity i to w większości dzięki PRL-owskim urządzeniom przeładunkowym w tych portach. Rekord portu w Świnoujściu z 1979r do tej pory nie został pobity, a przeładowano wtedy ponad 9, 5 mln ton. Większość stanowił wtedy węgiel eksportowy.

Gość • Środa [16.01.2019, 17:33:24] • [IP: 83.170.146.***]

Ruski węgiel nabił statystykę.

Gość • Środa [16.01.2019, 16:59:03] • [IP: 80.55.22.***]

Jak przełaunki nie wpłyną na wzrost płac to bieżący rok będzie spadkowy bo ludzie za pietruche i miskę ryżu robić nie będą.

Gość • Środa [16.01.2019, 16:51:40] • [IP: 77.252.46.***]

Churrra, będą podwyżki!! :)

Gość • Środa [16.01.2019, 15:34:46] • [IP: 37.47.159.***]

Nie ma takiego podmiotu Zespół Portów Szczecin - Świnoujście. Trochę standardów jakościowych trzeba sobą prezentować, szczególnie w działalności publicznej.

Jelop • Środa [16.01.2019, 15:02:51] • [IP: 93.94.190.***]

Szkoda ze sie nie pochwalili jaki wplyw na place mialy te rekordowe przeladunki.

Oglądasz 1-16 z 16
■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czymś o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wyślij mms na numer 602 657 344
■ Nadzwyczajnej sesji Rady Miasta 29 kwietnia 2024 r. (poniedziałek) godz. 13:00, która odbędzie się w Miejskim Domu Kultury w Świnoujściu sala 315, II piętro budynek przy ul. Wojska Polskiego 1/1. Porządek obrad: 1. Otwarcie sesji. 2. Podsumowanie VIII kadencji Rady Miasta Świnoujście. 3. Zamknięcie sesji. Przewodnicząca Rady Miasta Elżbieta Jabłońska ■ Dargobądz, 18 kwietnia 2024 r. - Wczesnym rankiem o godzinie 6:14 doszło do poważnego wypadku na drodze krajowej numer 3 w miejscowości Dargobądz. Z nieustalonych dotychczas przyczyn zderzyły się dwa pojazdy dostawczy i bus. W wyniku zdarzenia poszkodowane zostały osoby podróżujące tymi pojazdami ■ Joanna Agatowska Prezydentem Świnoujścia w I turze! To historyczne zwycięstwo! Oczywiście musi być potwierdzone oficjalnymi danymi z PKW ale na podstawie protokołów z 27 komisji wyborczych w Świnoujściu Joanna Agatowska w mistrzowskim stylu pokonała trzech swoich konkurentów i w I turze została prezydentem Świnoujścia! ■ Ostateczne rozliczenie tunelu nie zostało jeszcze dokonane. Nastąpi po wydaniu Świadectwa Wykonania, co spodziewane jest ok. września br. Roszczenia obu stron w związku z prowadzonymi mediacjami są objęte tajemnicą mediacji - tłumaczy Jarosław Jaz Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Świnoujście ■