POGODA

Reklama


Wydarzenia

iswinoujscie.pl • Czwartek [22.10.2020, 10:41:23] • Polska

Bezpieczeñstwo w 3D Polska testuje nowatorskie rozwi±zania

Bezpieczeñstwo w 3D Polska testuje nowatorskie rozwi±zania

fot. Policja

Trójwymiarowe przej¶cia dla pieszych podbi³y internet po tym, jak ich wymalowaniem pochwali³y siê w³adze hinduskiego New Delhi oraz maleñkiej islandzkiej wioski Isafjördur. W obu przypadkach to nowatorskie rozwi±zanie sprawi³o, ¿e kierowcy zdjêli nogê z gazu. ¦ladem prekursorów posz³y kolejne kraje, w tym Polska, gdzie w ostatnich tygodniach za spraw± akcji Hello ICE powsta³y a¿ trzy takie „zebry”.

Miechów, Lesznowola i Bartoszyce – te miejscowo¶ci do³±czy³y do grona miast, która testuj±
nowe, rewolucyjne rozwi±zanie, maj±ce zwiêkszyæ bezpieczeñstwo pieszych. Trójwymiarowe przej¶cia dla pieszych za spraw± iluzji optycznej wygl±daj± jak przeszkoda, co zmusza kierowców do zdjêcia nogi z gazu. Wedle badañ przeprowadzonych w New Delhi, stolicy Indii, która jako pierwsza testowa³a ten sposób walki o bezpieczeñstwo pieszych, ¶rednia prêdko¶æ pojazdów przed przej¶ciem 3D by³a a¿ o 40% ni¿sza ni¿ w tej samej lokalizacji wcze¶niej. Tak dobre rezultaty wzbudzi³y zainteresowanie ca³ego ¶wiata i w ci±gu ostatnich trzech lat trójwymiarowe „zebry” powsta³y miêdzy innymi na Islandii, w Londynie, w Chinach czy Francji. W¶ród kierowców pomys³ wzbudzi³ pocz±tkowe obawy, czê¶æ z nich argumentowa³a, ¿e takie oznakowanie poziome jest niebezpieczne, bo mo¿e przestraszyæ kierowców do hamowania awaryjnego. – Nie ma takiego ryzyka. Iluzja optyczna jest na tyle delikatna, ¿eby zwróciæ uwagê kierowców, ale jednocze¶nie na tyle widoczna, ¿eby zdjêli nogê z gazu. Uwa¿am, ¿e trzeba przestaæ obwiniaæ o wszystko w³adze, a zacz±æ im pomagaæ w rozwi±zywaniu najwiêkszych problemów ludzko¶ci, wykorzystuj±c swoje talenty – podkre¶la Saumya Pandya Thakkar, hinduska artystka 3D, która wspólnie ze swoj± mam± projektuje trójwymiarowe przej¶cia dla pieszych w Indiach. W jej kraju w 2016 roku zginê³o blisko 16 tysiêcy pieszych. To by³ jeden z kluczowych argumentów, ¿eby szukaæ niestandardowych rozwi±zañ.

Coraz wiêcej wypadków na pasach

Chocia¿ w Polsce w ci±gu ostatnich lat liczba ofiar wypadków drogowych siê zmniejsza, bezpieczeñstwo pieszych na przej¶ciach, gdzie powinni byæ maksymalnie chronieni, nie ulega poprawie. W 2009 roku osoby, które zginê³y na pasach stanowi³y 5,2% wszystkich zgonów w wypadkach, a w 2018 – a¿ 10%. Rocznie to ponad 200 osób. Najbardziej nara¿one grupy to seniorzy oraz dzieci i m³odzie¿ w drodze do i ze szko³y. – W przypadku pieszych do zdecydowanej wiêkszo¶ci zdarzeñ z ich udzia³em dochodzi w miejscach, które z za³o¿enia powinny byæ bezpieczne (np. przej¶cia dla pieszych, chodniki). Ka¿dego roku to kieruj±cy pojazdami w zdecydowanej wiêkszo¶ci s± sprawcami tego rodzaju zdarzeñ drogowych – st±d du¿± rolê w zapewnieniu bezpieczeñstwa niechronionych uczestników ruchu odgrywaj± s³u¿by odpowiedzialne za zapewnienie przestrzegania prawa. Policja poza „standardowymi” dzia³aniami, podejmuje wiele akcji skierowanych wobec tych uczestników ruchu, jak i dzia³añ profilaktycznych skierowanych do ró¿nych grup wiekowych – podkre¶la komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy G³ównej Policji.
Policjanci ca³y czas szukaj± nowych sposobów na zwiêkszanie bezpieczeñstwa w obrêbie przej¶æ dla pieszych, ale – tak jak podkre¶la³a hinduska artystka – spo³eczeñstwo nie powinno tylko wymagaæ, ale równie¿ pomagaæ. Dlatego w Polsce powsta³ program Hello ICE, w ramach którego przeprowadzany jest szereg dzia³añ na rzecz poprawy bezpieczeñstwa dzieci.

– Bezpieczeñstwo na polskich drogach poprawia siê, ale wci±¿ mamy dalek± drogê do przej¶cia, ¿eby dogoniæ chocia¿by kraje skandynawskie. Malowanie trójwymiarowych przej¶æ dla pieszych jest jednym z elementów naszego programu Hello ICE. To kreatywne i niesztampowe podej¶cie do problemu bezpieczeñstwa pieszych. Cieszê siê, ¿e w³adze samorz±dowe z Bartoszyc, Miechowa czy Lesznowoli da³y siê przekona do tego rozwi±zania i pomog³y nam w pokonaniu biurokracji, która niestety bardzo utrudnia wprowadzenie przej¶æ 3D na szerok± skalê – podkre¶la Katarzyna Wójcik, ekspert ds. komunikacji w organizuj±cej program Hello ICE firmie Budimex.

Potrzebne systemowe rozwi±zania

Obecnie liczba trójwymiarowych „zebr” w Polsce jest niewielka, a s± one zlokalizowane przede wszystkim na drogach wewnêtrznych w pobli¿u szkó³ oraz w kompleksach parkowych. Wynika to ze stanu prawnego – takie oznakowanie poziome nie jest normatywne w oczach prawodawcy Samorz±dowcy, chc±c skorzystaæ z tego rozwi±zania na drogach publicznych maj± nierzadko zwi±zane rêce, choæ pasy 3D sprawdzi³y siê ju¿ w wielu krajach, a ich u¿ytkownicy bardzo je sobie chwal±. - W miejscu, w którym powsta³y pasy 3D, dochodzi³o wcze¶niej do wielu niebezpiecznych sytuacji. Kiedy odprowadza³am wnuczkê do szko³y, musia³am uwa¿aæ na wyje¿d¿aj±ce od strony osiedla samochody. Teraz kierowcy zwalniaj± i s± bardziej ostro¿ni. A dzieci równie¿ baczniej rozgl±daj± siê zanim wejd± na jezdniê. Jest po prostu bezpieczniej. Mam nadziejê, ¿e takie trójwymiarowe przej¶cia dla pieszych powstan± w ca³ej Polsce w niebezpiecznych miejscach. Trzeba korzystaæ z dobrych wzorców – podkre¶la pani Barbara, mieszkanka Bartoszyc. Podobne g³osy s³yszymy rozmawiaj±c z kierowcami w Miechowie, Bartoszycach czy Lesznowoli.
Zbli¿a siê najgorszy czas dla polskich pieszych. Jesieni± i zim±, kiedy zmrok zapada wcze¶nie, ginie ich najwiêcej. Gorsza widoczno¶æ sprawia, ¿e kierowcy czêsto nie s± w stanie dostrzec ich na czas. Dlatego warto nie tylko pamiêtaæ o odblaskach, ale równie¿ infrastrukturze drogowej. Trzeba równie¿ opracowaæ systemowe rozwi±zania, które umo¿liwi± samorz±dom sprawne dzia³ania w dziedzinie zwiêkszania bezpieczeñstwa pieszych. W koñcu na drogach ani jednego unijnego pañstwa nie ginie ich tylu, co w Polsce.

Joanna Ciastek
Account Executive


komentarzy: 27, skomentuj, drukuj, udostêpnij

Twoim Zdaniem

Dodaj Komentarz

Dodaj±c komentarz akceptujesz
Regulamin oraz Politykê prywatno¶ci.

Zauwa¿y³e¶ b³±d lub komentarz niezgodny z regulaminem?
 
Ogl±dasz 1-25 z 27

Go¶æ • Pi±tek [23.10.2020, 10:38:20] • [IP: 88.156.206.***]

Go¶æ • Pi±tek [23.10.2020, 10:04:30] • [IP: 109.241.63.**]

W ¦winouj¶ciu te¿ ju¿ próbowali tak trójwymiarowo malowaæ, tyle ¿e promy 3D w pasie dojazdu do Bielików, ale jako¶ tak za bardzo te 3D im nie wysz³o i teraz trzeba siê domy¶laæ, po co te mewy s± namalowane przy wjazdach na promy Bielik.

Go¶æ • Pi±tek [23.10.2020, 00:25:08] • [IP: 37.47.170.***]

BARDZO GLUPI POMYS£... KIEROWCA SIÊ WYSTRASZY I ZWOLNI. NIGDY NIE NALE¯Y PROMOWAÆ ZACHOWANIA, KTÓRE WYNIKA ZE STRACHU, BO TO G£UPIE I MA£O ODPOWIEDZIALNE!

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 17:13:36] • [IP: 46.19.86.***]

Wygl±da nie¼le, a co bêdzie gdy kierowcy i rowerzy¶ci siê do tego przyzwyczaj±, a kto¶ faktycznie po³o¿y takie belki na drodze?

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 17:11:06] • [IP: 188.146.185.***]

"Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 16:52:35] • [IP: 176.221.123.***] kto te skrzynki porozk³ada³ na Jezdni przecie¿ to mo¿na siê przewrócic i rozbic auto" to jed¼ tak ¿eby¶ nie rozbi³/³a tego z³omu!!

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 16:52:35] • [IP: 176.221.123.***]

kto te skrzynki porozk³ada³ na Jezdni przecie¿ to mo¿na siê przewrócic i rozbic auto

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 15:04:57] • [IP: 89.151.32.***]

Super pomys³, nawet je¶li cz³owiek jest ¶wiadomy, ¿e to tylko specjalny rysunek, to mimo wszystko organizm nakazuje mu ostro¿ny najazd na tak± zebrê. S±dzê, ¿e równie¿ piesi widz±c takie pasy nie wbiegn± na jezdniê bez rozgl±dania siê. Mo¿e wykorzystaæ ten pomys³ do trójwymiarowego zamalowania miejsc parkowania dla inwalidów?

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 14:52:50] • [IP: 185.210.39.***]

PEDALSKI POMYS£Y !

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 14:48:36] • [IP: 2.108.164.*]

Ale idiotyzm!

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 14:41:13] • [IP: 176.221.122.***]

Bardzo dobre rozwi±zanie. Teraz Niemcy bêd± siê zatrzymywaæ, wychodziæ z samochodu, macaæ, ogl±daæ i dopiero bêdzie korek. Mi to bardzo siê podoba, ale ju¿ setki przeciwników siê wypowiada. Jak nie zrobiæ, dupa z ty³u

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 14:26:10] • [IP: 176.221.122.***]

Proponuje jeszcze karabiny maszynowe i drut kolczasty, tak dla pewnosci. Albo... zmienic GLUPI przepis o tym, ze pieszy ma pierwszenstwo na przejsciu dla pieszych. Nic wiecej nie trzeba. kto szybciej sie zatrzyma, 60kg idaca 4km/h kobieta czy 60kg kobieta w aucie ktore wazy 1.5 tony i jedzie nawet te 40km/h w momencie gdy jak zawsze na przejsciu dla pieszych stoi pierdyliard samochodow, reklam i innego gowna przez ktore nic nie widac. Oczywiscie zeby sytuacje jeszcze utrudnic, pieszy bez odblaskow, swiatel, ubrany standartowo na szaro/czarno. Wystarczy sciagnac pierwszestwo z tych ninja-kamikaze baranow i zadne 3d pasy nie beda potrzebne.

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 13:49:45] • [IP: 176.221.123.***]

Spowolniacze na Wyspiañskiego ko³o przedszkola da siê na pe³nym gazie wymin±æ poprzez zatoczkê parkingow±. Duma³-duma³-i-priduma³.

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 13:39:54] • [IP: 185.210.39.**]

Kto¶ zauwa¿y takie belki, gwa³townie zachamuje i kolizja gotowa. Ale jak ju¿ wszyscy siê naucz± tych bel. to bêda ¶migaæ na ca³ego.

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 13:23:51] • [IP: 88.218.255.**]

to jakis koszmarny pomys³. juz sobie wuobra¿am jak ludzie ostro hamuj± z piskiem opon, albo skrêcaj± na pobocze ¿eby nie wpa¶æ na wyimaginowane p³yty betonowe

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 13:04:15] • [IP: 89.79.128.**]

Po pierwsze, " Isafiordur" to nie jest maleñka wioska, choæby jak ¦winouj¶cie. Po drugie, takie malowanki to prosta droga do znacznego zwiêkszenia liczy wypadków. Rozumiem, ¿e nasz" rzond" (celowo z b³êdem) przy okazji epidemi chce regulowaæ ilo¶æ urodzeñ i zamkn±æ wszystkich w domach, bo wiêzieñ nie wystarczy, a ludzie protestuj±, ale nie nale¿y im w tym pomagaæ.

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 12:31:11] • [IP: 37.248.225.**]

JAK SIÊ WYPIER... PO PIJAKU JAK TO BÊDZIE WYGL¡DA£O. CO Z NIEWIDOMYMI I OSOBAMI NIE DOWODZ¡CYMI?

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 12:29:29] • [IP: 37.248.225.**]

PRZED LATY JAK WIDZIA£EM PIERWSZY RAZ TO MY¦LA£EM ZE AUTO ROZPIE... DOBRE TO ALE DZIA£A TYLKO RAZ POTEM TO JU¯ RUTYNA I GAZ DO DECHY.

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 12:17:30] • [IP: 149.156.152.**]

Nie przekonuje mnie to rozwi±zanie. Przekombinowane, z góry zak³ada, ¿e kierowcy musz± zostaæ przestraszeni, aby byli ostro¿ni. Wyobra¼my sobie nastêpuj±c± sytuacjê. Kierowca obserwuje drogê i stara siê dopasowaæ styl jazdy do warunków na drodze. Nagle objawia siê" wystaj±ce" ponad nawierzchniê przej¶cie. Co robi? Gwa³townie hamuje, do chwili gdy siê zorientuje, ¿e to jest iluzja. Hamuje, bo to wyuczony odruch na niespodziewan± przeszkodê. Gwa³towne hamowanie mo¿e spowodowaæ zagro¿enie szczególnie dla kierowców innych pojazdów, którzy takiej reakcji siê nie spodziewaj±. Po jakim¶ czasie kierowcy przywykn± do takich" atrakcji" i przestan± na nie w ogóle reagowaæ. I nagle siê pojawi przys³owiowa dziura w jezdni, któr± te¿ zlekcewa¿±. Równie¿ niedobrze. I teraz pojawia siê inne niebezpieczeñstwo. Wiedz±c o takich niespodziankach kierowcy zajm± siê rozpoznawaniem zagro¿enia w postaci" iluzja czy przeszkoda" natomiast przestan± zwracaæ uwagê na potencjalnego pieszego - zmieni siê hierarchia wa¿no¶ci przeszkód. ¯le

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 12:00:34] • [IP: 176.221.122.***]

Kto¶ bêdzie jecha³ po pijaku i mo¿e byæ st³uczka.

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 11:41:28] • [IP: 188.146.181.**]

Administracja mog³aby siê po³akomiæ na skorzystanie z funkcji kopiuj-wklej i z t± pomoc± wstawiæ w tekst prawid³ow± pisowniê miejscowo¶ci: Ísafjörður Proszê o korektê

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 11:37:54] • [IP: 37.47.173.***]

Gdyby to bia³e to by³y betony. .. To by¶my mieli przeszczê¶liwego prezydenta miasta.

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 11:16:37] • [IP: 37.47.153.**]

¦wietne rozwi±zanie to by powstrzyma³o mam nadziejê tych szaleñców z DDR je¿d¿± po naszym mie¶cie jak chc± i gdzie chc± i robi± co chc± w dupie maj± przepisy pañstwa polskiego

Go¶æ • Czwartek [22.10.2020, 11:13:21] • [IP: 164.127.213.***]

Znamy przypadki dzieci, które rzuca³y siê przez okno, bo w grach komputerowych nauczy³y siê, ¿e ma siê kilka ¿ywotów. Takie malunki mog± wyæwiczyæ w kierowcach zlekcewa¿enie prawdziwej przeszkody: gdy znajdzie siê na drodze prawdziwa p³yta, kierowca wjedzie na ni± jako na iluzjê plastyczn±.

Dêbiec • Czwartek [22.10.2020, 11:12:08] • [IP: 5.174.54.***]

Dalej pompujcie ¿e pieszy jest ¶wiêty i nie musi zwracaæ szczególnej uwagi na przej¶ciu to bêdzie ofiar mniej, banda impotentów intelektualnych.

Mieszkaniec • Czwartek [22.10.2020, 11:05:57] • [IP: 188.146.181.**]

Ísafjörður to nie taka ma³a wioska. Jak na warunki na Islandii to spore miasto nawet.

Ogl±dasz 1-25 z 27
■ Wiesz o czym¶ o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wy¶lij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czym¶ o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wy¶lij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czym¶ o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wy¶lij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czym¶ o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wy¶lij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czym¶ o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wy¶lij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czym¶ o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wy¶lij mms na numer 602 657 344 ■ Wiesz o czym¶ o czym my nie wiemy? Napisz! kontakt@iswinoujscie.pl lub wy¶lij mms na numer 602 657 344
■ Dzisiaj Nadzwyczajna sesja starej Rady Miasta 29 kwietnia 2024 r. (poniedzia³ek) godz. 13:00, która odbêdzie siê w Miejskim Domu Kultury w ¦winouj¶ciu sala 315, II piêtro budynek przy ul. Wojska Polskiego 1/1. Porz±dek obrad: 1. Otwarcie sesji. 2. Podsumowanie VIII kadencji Rady Miasta ¦winouj¶cie. 3. Zamkniêcie sesji. Przewodnicz±ca Rady Miasta El¿bieta Jab³oñska ■ Dargob±dz, 18 kwietnia 2024 r. - Wczesnym rankiem o godzinie 6:14 dosz³o do powa¿nego wypadku na drodze krajowej numer 3 w miejscowo¶ci Dargob±dz. Z nieustalonych dotychczas przyczyn zderzy³y siê dwa pojazdy dostawczy i bus. W wyniku zdarzenia poszkodowane zosta³y osoby podró¿uj±ce tymi pojazdami ■ Joanna Agatowska Prezydentem ¦winouj¶cia w I turze! To historyczne zwyciêstwo! Oczywi¶cie musi byæ potwierdzone oficjalnymi danymi z PKW ale na podstawie protoko³ów z 27 komisji wyborczych w ¦winouj¶ciu Joanna Agatowska w mistrzowskim stylu pokona³a trzech swoich konkurentów i w I turze zosta³a prezydentem ¦winouj¶cia! ■ Ostateczne rozliczenie tunelu nie zosta³o jeszcze dokonane. Nast±pi po wydaniu ¦wiadectwa Wykonania, co spodziewane jest ok. wrze¶nia br. Roszczenia obu stron w zwi±zku z prowadzonymi mediacjami s± objête tajemnic± mediacji - t³umaczy Jaros³aw Jaz Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta ¦winouj¶cie ■