iswinoujscie.pl • Sobota [24.02.2018, 10:17:28] • Świnoujście

70 lat żeglugi, która zmieniła Świnoujście

70 lat żeglugi, która zmieniła Świnoujście

fot. Sławomir Ryfczyński

W piątek 23 lutego o godzinie 18.00, przybywający do Muzeum Rybołówstwa goście mieli szansę cofnąć wskazówki zegara o siedem dziesięcioleci. Bo właśnie 20 lutego 1948 roku z prowizorycznie wyposażonej przystani nazwanej „Odra Port” w Świnoujściu, w pierwszy rejs do Trelleborga w Szwecji wyruszył parowy prom szwedzki „SS „Starke”. Te pierwsze rejsy, a także najważniejsze wydarzenia oraz promy i ludzi zaangażowanych w utrzymanie życiodajnego dla miasta połączenia żeglugowego dokumentuje otwarta właśnie wystawa. Wiele spośród zaprezentowanych fotografii pochodzi z archiwum Andrzeja Ryfczyńskiego, który także podzielił się wspomnieniami. Oglądanie zdjęć i eksponatów w dniu otwarcia znakomicie uzupełnił wykład świnoujskiego historyka Józefa Plucińskiego. Prelegent podkreślił rolę jaką spełniło uruchomienie stałego połączenia do Skandynawii w rozwoju miasta. „Świnoujście już nigdy nie było takie same jak wcześniej”-dodał podkreślając jak bliskie kontakty z rozwiniętymi krajami Skandynawii wpłynęły na skok cywilizacyjny Świnoujścia sprzed pół wieku.

Świnoujski fotograf, Andrzej Ryfczyński, utrwalił w kadrze historyczne momenty; pierwszych pasażerów oczekujących na prom, pierwszą odprawę, kolejkę oczekujących na pokonanie trapu. Okoliczności wykonania tych zdjęć pamięta do dziś i historii przypomniał gościom.

Tym najstarszym zdjęciom towarzyszą fotografie dokumentujące kolejne etapy rozwoju bazy promowej. Spacerując pomiędzy gablotami z kolejnymi fotografiami przypominają się kolejne etapy rozwoju bazy aż do potężnej inwestycji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, która zmieniła bazę w jeden z najnowocześniejszych na Bałtyku - terminal promowy.

70 lat żeglugi, która zmieniła Świnoujście

fot. Sławomir Ryfczyński

Wystawie fotograficznej towarzyszą obszerne opisy oraz potężne modele promów, obsługujących niegdyś linie ze Świnoujścia. Modele przekazane zostały przez armatorów. Dyrektor muzeum podkreśla wielką pomoc ze strony armatorów promowych jakiej udzielali na etapie przygotowań ekspozycji. To z armatorskich archiwów pochodzi wiele z zaprezentowanych eksponatów takich jak makiety i zdjęcia promów oraz ich opisy techniczne.Warto przypomnieć, że po sześciu latach od uruchomienia żeglugi między Świnoujściem , a Skandynawią, W 1954 r. z powodów politycznych, a także narastającej konkurencji, połączenie promowe ze Szwecją zostało zerwane. Żeglugę promową przywrócono dziesięć lat później, otwierając linię Świnoujście – Rønne – Ystad. W 1967 r. regularne rejsy na trasie Świnoujście – Ystad rozpoczął prom MF Gryf, którego armatorem do 1970 r. była Polska Żegluga Morska, w latach 1970 – 1976 Polskie Linie Oceaniczne, a w okresie 1976 – 1981 Polska Żegluga Bałtycka. Do roku 1977 kontrolę nad Bazą Promów Morskich sprawował Zarząd Portów Szczecin, a od tego roku nowo powstała kołobrzeska firma Polska Żegluga Bałtycka. W tym samym roku PŻB uruchomiła nową linię do Kopenhagi, a w 1978 r. przedłużyła ją do Felixstowe w Wielkiej Brytanii.

W 2001 r. Baza Promów Morskich została sprzedana Zarządowi Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, który do dzisiaj jest jej właścicielem. Operatorem jest Terminal Promowy Świnoujście Spółka z o.o., która zarządza największym w Polsce i jednym z najnowocześniejszych na Bałtyku terminalem promowym. Aktualnie korzystają z niego trzy firmy armatorskie: Polska Żegluga Bałtycka, Unity Line i TT-Line.

Dla gości otwarcia partnerzy wystawy armatorzy przygotowali szereg pamiątek w postaci firmowych gadżetów.

Wystawa „70 lat Żeglugi promowej ze Świnoujścia przez Bałtyk” to „obowiązkowa lektura” dla każdego mieszkańca zainteresowanego historią swojego miasta. Muzeum Rybołówstwa i partnerzy wystawy zapraszają!

70 lat żeglugi, która zmieniła Świnoujście

fot. Andrzej Ryfczyński

Źródło: http://mmswinoujscie.pl/artykuly/53059/