iswinoujscie.pl • Wtorek [07.08.2018, 08:52:08] • Świnoujście

Spółka Polskie LNG będzie budowała nabrzeże, trzeci zbiornik i bocznicę kolejową

Spółka Polskie LNG będzie budowała nabrzeże, trzeci zbiornik i bocznicę kolejową

fot. Andrzej Ryfczyński

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o pozwoleniu na budowę nowych mocy regazyfikacyjnych. Zapytaliśmy o szczegóły tej inwestycji.

Jak udało nam się dowiedzieć rozbudowa terminalu składa się aż na cztery elementy, to wspomniane już nabrzeże i trzeci zbiornik oraz rozbudowę mocy regazyfikacyjnych i przeładunek LNG na kolej.

- Obecnie realizowane są już prace zmierzające do rozbudowy systemu SCV (ang. Submerged Combustion Vaporizers), czyli tzw. regazyfikatorów (miejsce, gdzie następuje zmiana stanu skupienia LNG z płynnego w stan gazowy). Efektem rozbudowy będzie zwiększenie potencjału regazyfikacyjnego terminalu z obecnych 5 mld do 7,5 mld m sześc. rocznie, co przy dzisiejszej rodzimej konsumpcji oznacza pokrycie około połowy zapotrzebowania na gaz ziemny w Polsce. Decyzję o pozwoleniu na budowę nowych mocy regazyfikacyjnych Wojewoda Zachodniopomorski wydał Spółce Polskie LNG 21 czerwca 2018 r. Jeszcze w bieżącym roku planowane jest przeprowadzenie najważniejszych postępowań przetargowych - opisują przedstawiciele grupy kapitałowej, do której należy Polskie LNG.

W czerwcu uruchomiono już trzy przetargi na dostawę głównych urządzeń niezbędnych do rozbudowy mocy regazyfikacyjnych. Wyłoniony wykonawca zajmie się kompleksowo rozbudową SCV. Prace budowlane spółka Polskie LNG planuje rozpocząć w przyszłym roku.

Obecnie trwają prace nad przygotowaniem przetargów na pozostałe trzy elementy planowanej rozbudowy.

- Zakładane jest między innymi wykonanie drugiego nabrzeża, które umożliwi realizację dodatkowych usług terminalu, tj.: załadunek i rozładunek zbiornikowców małej i średniej skali, przeładunek LNG typu transshipment (ze statku przy nabrzeżu rozładunkowym na statek przy nabrzeżu reeksportowym), załadunek tzw. jednostek bunkrujących skroplony gaz ziemny oraz samo bunkrowanie (tankowanie) LNG - opisują nasi rozmówcy.

Powstać ma również bocznica kolejowa wraz z infrastrukturą przeładunkową skroplonego gazu, która będzie służyła do realizacji usługi tzw. „wirtualnego gazociągu".

- Polega ona na dostawie skroplonego gazu z terminalu LNG do stacji regazyfikacyjnych i odbiorców końcowych za pomocą transportu kolejowego oraz drogowego. Dzięki temu możliwy będzie załadunek i transport intermodalny (przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu) znacznych ilości LNG z wykorzystaniem kriogenicznych kontenerów ISO i cystern kolejowych. Polskie LNG planuje również budowę trzeciego zbiornika, który zwiększyłby elastyczność pracy terminalu i możliwości przeładunkowe przy regazyfikacji. Zbiornik o pojemności 180 000 metrów sześciennych (istniejące dwa mają pojemność po 160 000 metrów sześciennych) zapewniłby zwiększenie niezależności pracy terminalu od częstotliwości dostaw oraz stworzył warunki infrastrukturalne do handlu nadwyżkowymi wolumenami LNG na rynku spot - dowiadujemy od pracowników biura komunikacji.

- Program Rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu to obok projektu Baltic Pipe, realizowanego przez spółkę GAZ-SYSTEM, kluczowy element tzw. Bramy Północnej. Realizacja tej koncepcji pozwoli na dywersyfikację źródeł dostaw gazu nie tylko dla rynku polskiego, ale także dla Europy Środkowo-Wschodniej i państw bałtyckich .Finalizacja rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu planowana jest w przeciągu najbliższych 4-5 lat i przyczyni się do maksymalizacji wykorzystania dostępnej i planowanej infrastruktury terminalu. Dzięki temu spółka zdywersyfikuje portfel świadczonych usług oraz zyska nowych partnerów biznesowych. Realizacja projektu rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu zakłada wykorzystanie środków unijnych w ramach działania 7.1 Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 - pisze rzecznik spółki.

Źródło: http://mmswinoujscie.pl/artykuly/55255/