iswinoujscie.pl • Niedziela [21.04.2019, 21:21:33] • Świnoujście

Nowa odsłona synchronicznego silnika bezszczotkowego pana Kiliszewskiego. Zobacz film!

Nowa odsłona synchronicznego silnika bezszczotkowego pana Kiliszewskiego. Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

Zygmunt Kiliszewski osiągnął sprawność, bezszczotkowej elektrycznej maszyny wirującej, zbliżoną do jedności, a w niektórych testach ją przewyższającą. W jednym z doświadczeń wyniosła ona 1,7. Parametry tego pomiaru zostały wstrzymane na oscyloskopach, a później zgrane na dysk i przeanalizowane. Z tego względu prosi Naukowców i Konstruktorów o przeprowadzenie badań empirycznych z tego zakresu.



W dn. 16.04.2019 r. odbyła się prezentacja nowej generacji synchronicznego, czterokrokowego silnika bezszczotkowego nr 1 (ang. BLHF-RM). Motor jest uzwojony w oparciu o tzw. „złoty podział” twornika, którego wyróżnikiem jest cyfra 8 pełniąca funkcję obliczenia żłobków lub nabiegunników twornika. Jest uzwojony w oparciu o cztery fazy, które są przełączane przy pomocy sterownika tworząc wirujące jednobiegunowe pole magnetyczne. Na skutek jego oddziaływania z polem magnetycznym wirnika, również jednobiegunowym (tzn. o jednej parze biegunów magnetycznych), następuje jego rotacja.

Nowa odsłona synchronicznego silnika bezszczotkowego pana Kiliszewskiego. Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

Dwa mostki kluczujące, przełączające kroki maszyny, bazują na 8 tranzystorach mocy IGBT Fairhard Semiconduktor, których bramki są sprzężone z detektorami mikrosensorów optycznych odbiciowych OMRON. Ich napięcie jest stabilizowane czteroma diodami prostowniczymi oraz diodami Zenera. Kod funkcjonalny jest zawarty w odpowiednim ustawieniu czterech wycinków koła pełniących funkcję odblasków światła podczerwonego emiterów. W pierwszej fazie prezentacji został zastosowany regulator impulsowy DC PWM – CC 395 zasilany trzema akumulatorami żelowymi – 12 V/4 Ah każdy – połączonymi szeregowo.

Nowa odsłona synchronicznego silnika bezszczotkowego pana Kiliszewskiego. Zobacz film!

fot. Sławomir Ryfczyński

Wirnik wraz ze śmigłem, umieszczonym na jego wale, uzyskał rotację ok. 4200 obr/min, a prąd obciążenia wyniósł ponad 9 A. W drugiej fazie testu został zastosowany zasilacz impulsowy DC PWM 62 V/0,6 kW (wykonany przez autora), którego bazą są dwa 320 VA transformatory sieciowe BREVE 230/48 VAC – połączone równolegle – i regulator DC PWM AR 161 oddziaływujący na bramki dwóch tranzystorów mocy IGBT (Infeon Technologies) o łącznej mocy 1,4 kW i prądzie przewodzenia 200 A (także połączonych równolegle). Częstotliwość sygnału na poziomie ok. 4 kHz. Filtrowanie wejściowe, tj. przed generacją PWM, jest wykonane w oparciu o trzy czwórniki symetryczne o parametrach: trzy dławiki 10 µH każdy, prądzie przewodzenia 10 A oraz 8 kondensatorach elektrolitycznych o pojemności łącznej 80 mF. Częstotliwość zasilania silnika, na parach sterujących 2 – 4, wzrosła do ponad 72 Hz, co jest równoważne ok. 4400 obr/min, prądzie ponad 10,5 A i mocy wygenerowanej przez silnik 0,3 kW.

Źródło: http://mmswinoujscie.pl/artykuly/59543/