Nowa odsłona synchronicznego silnika bezszczotkowego pana Kiliszewskiego. Zobacz film!
fot. Sławomir Ryfczyński
Zygmunt Kiliszewski osiągnął sprawność, bezszczotkowej elektrycznej maszyny wirującej, zbliżoną do jedności, a w niektórych testach ją przewyższającą. W jednym z doświadczeń wyniosła ona 1,7. Parametry tego pomiaru zostały wstrzymane na oscyloskopach, a później zgrane na dysk i przeanalizowane. Z tego względu prosi Naukowców i Konstruktorów o przeprowadzenie badań empirycznych z tego zakresu.
W dn. 16.04.2019 r. odbyła się prezentacja nowej generacji synchronicznego, czterokrokowego silnika bezszczotkowego nr 1 (ang. BLHF-RM). Motor jest uzwojony w oparciu o tzw. „złoty podział” twornika, którego wyróżnikiem jest cyfra 8 pełniąca funkcję obliczenia żłobków lub nabiegunników twornika. Jest uzwojony w oparciu o cztery fazy, które są przełączane przy pomocy sterownika tworząc wirujące jednobiegunowe pole magnetyczne. Na skutek jego oddziaływania z polem magnetycznym wirnika, również jednobiegunowym (tzn. o jednej parze biegunów magnetycznych), następuje jego rotacja.
fot. Sławomir Ryfczyński
Dwa mostki kluczujące, przełączające kroki maszyny, bazują na 8 tranzystorach mocy IGBT Fairhard Semiconduktor, których bramki są sprzężone z detektorami mikrosensorów optycznych odbiciowych OMRON. Ich napięcie jest stabilizowane czteroma diodami prostowniczymi oraz diodami Zenera. Kod funkcjonalny jest zawarty w odpowiednim ustawieniu czterech wycinków koła pełniących funkcję odblasków światła podczerwonego emiterów. W pierwszej fazie prezentacji został zastosowany regulator impulsowy DC PWM – CC 395 zasilany trzema akumulatorami żelowymi – 12 V/4 Ah każdy – połączonymi szeregowo.
fot. Sławomir Ryfczyński
Wirnik wraz ze śmigłem, umieszczonym na jego wale, uzyskał rotację ok. 4200 obr/min, a prąd obciążenia wyniósł ponad 9 A. W drugiej fazie testu został zastosowany zasilacz impulsowy DC PWM 62 V/0,6 kW (wykonany przez autora), którego bazą są dwa 320 VA transformatory sieciowe BREVE 230/48 VAC – połączone równolegle – i regulator DC PWM AR 161 oddziaływujący na bramki dwóch tranzystorów mocy IGBT (Infeon Technologies) o łącznej mocy 1,4 kW i prądzie przewodzenia 200 A (także połączonych równolegle). Częstotliwość sygnału na poziomie ok. 4 kHz. Filtrowanie wejściowe, tj. przed generacją PWM, jest wykonane w oparciu o trzy czwórniki symetryczne o parametrach: trzy dławiki 10 µH każdy, prądzie przewodzenia 10 A oraz 8 kondensatorach elektrolitycznych o pojemności łącznej 80 mF. Częstotliwość zasilania silnika, na parach sterujących 2 – 4, wzrosła do ponad 72 Hz, co jest równoważne ok. 4400 obr/min, prądzie ponad 10,5 A i mocy wygenerowanej przez silnik 0,3 kW.