iswinoujscie.pl • Poniedziałek [09.12.2019, 18:52:18] • Świnoujście

W Sopocie - certyfikat, u nas - tabliczka

W Sopocie - certyfikat, u nas - tabliczka

fot. Sławomir Ryfczyński

Sopot zadbał, by krótkotrwałe wynajmowanie apartamentu czy pokoju gościnnego było bezpieczne. Służyć ma temu specjalny certyfikat. Czy podobnego rozwiązania nie warto wprowadzić u nas? Pytamy o to świnoujski magistrat.

Co roku słyszymy o przypadkach oszustw, gdzie ktoś stracił pieniądze, bo zapłacił za pokój czy apartament, który istniał tylko na pięknym zdjęciu w internecie. Albo – zamiast do przyjemnego lokum - trafił do obskurnej nory. Sopocki certyfikat daje turystom pewność, że nie wynajmą nieistniejącego pokoju, a jakość oferowanej im noclegu będzie na dobrym poziomie.

Co o takim rozwiązaniu myślą w świnoujskim Urzędzie Miasta? Kto naszych wynajmujących sprawdza? Pytamy o to magistrat.

Według przepisów (art. 39 ust. 3 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych), osoby świadczące usługi hotelarskie (polegające m.in. na wynajmie pokoi gościnnych, apartamentów i innych obiektów nieskategoryzowanych) muszą zgłosić obiekt do ewidencji prowadzonej przez miasto.

- Organ prowadzący ewidencję jest upoważniony do kontroli obiektów w oparciu o przepisy przywołanej powyżej ustawy o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie – informuje Hanna Lachowska, główny specjalista z Biura Informacji i Konsultacji Społecznych Urzędu Miasta. Zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy, jeżeli obiekt, w którym są świadczone usługi hotelarskie, nie spełnia wymagań m.in. określonych w art. 35 ust. 1 pkt. 2, to organ prowadzący ewidencję obiektów może nakazać wstrzymanie świadczenia usług hotelarskich do czasu usunięcia stwierdzonych uchybień.

Przedstawicielka magistratu dodaje, że na podstawie § 8 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych, w których są świadczone usługi hotelarskie, organ prowadzący ewidencję dokonuje z urzędu wykreślenia obiektu z ewidencji, jeżeli obiekt przestał spełniać wymagania sanitarne lub przeciwpożarowe lub inne określone odrębnymi przepisami. Z kolei ten, kto wbrew obowiązkowi świadczy usługi hotelarskie w obiekcie niezgłoszonym do ewidencji zgodnie z Kodeksem Wykroczeń podlega karze pozbawienia wolności lub grzywny.

- Organ prowadzący ewidencję zobowiązany jest również do kontroli w przypadku wpłynięcia do urzędu miasta skargi na konkretny obiekt – przypomina Hanna Lachowska.

Jak dowiedział się nasz portal, od mieszkańców lokali sąsiadujących z obiektami świadczącymi usługi hotelarskie do urzędu miasta nie wpłynęły dotąd żadne skargi na hałas.

Wróćmy do rozwiązania z Sopotu, czyli certyfikatu.

- W Świnoujściu narzędziem potwierdzającym wpisanie obiektu świadczącego usługi hotelarskie do ewidencji jest tabliczka „Pokoje gościnne” do zamieszczenia na danym budynku. Tabliczka ta jest potwierdzeniem, że obiekt działa legalnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami i uregulowaniami oraz spełnia wymagania wynikające z ustawy o usługach hotelarskich - informuje Hanna Lachowska.

Źródło: http://mmswinoujscie.pl/artykuly/63081/