iswinoujscie.pl • Niedziela [26.01.2020, 19:30:11] • Świnoujście

Portowi przybyło ok. 900 ha na wodzie i lądzie

Portowi przybyło ok. 900 ha na wodzie i lądzie

fot. Andrzej Ryfczyński / archiwum

W dniu 18 grudnia 2019 roku Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk wydał Rozporządzenie, w którym dokonał zmiany granic portu w Świnoujściu. Tym samym Zarządowi Portów Szczecin i Świnoujście przybyło ok. 900 ha terenów terenów zlokalizowanych za Terminalem LNG im. Lecha Kaczyńskiego w kierunku Międzyzdrojów, na lądzie i na wodzie, w granicach pokazanych na poniższej mapce (część północna).

Przypomnijmy, że na tym terenie zgodnie z planami ZMPSiŚ ma być w przyszłości zlokalizowany port kontenerowy. Inwestycja budziła przez ostatnie lata wiele kontrowersji. Prezydent Janusz Żmurkiewicz wielokrotnie publicznie deklarował przeprowadzenie referendum w tej sprawie, czego ostatecznie nie zrobił. We wrześniu 2019 r na sesję przygotował za to na wniosek Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej uchwałę o wyrażenie opinii w sprawie zaopiniowania projektu granic portu morskiego w Świnoujściu. Radni koalicji prezydenckiej zaproponowali odmówienie wyrażenia opinii, co w ocenie prawnika UM było jednoznaczne z wyrażeniem opinii pozytywnej i wydaniem zgody na rozszerzenie granic portu. W ten sposób Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście powiększył swój obszar w Świnoujściu o 935,6 ha (obecnie to obszar 2390,9 ha).

Portowi przybyło ok. 900 ha na wodzie i lądzie

fot. Organizator

Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej przychylił się tym samym do wniosku ZMPSiŚ, o czym czytamy w uzasadnieniu uchwały, że tereny te między innymi:
- powinny zostać przeznaczone dla zapewnienia terenów pod przyszłe inwestycje ZMPSiŚ S.A,
- budowę portu zewnętrznego z przeznaczeniem na wykorzystanie w celu prowadzenia terminala kontenerowego,
- dostosowanie przebiegu granicy portu morskiego do obowiązujących przepisów prawa o portach wojennych.

Uchwałę o zmianie granic portu morskiego poparło 12 radnych z PO, PiS, GM i Wybieram Świnoujście. Przeciwni byli radni SLD - Lewica Razem.

Portowi przybyło ok. 900 ha na wodzie i lądzie

fot. Organizator

W nowych granicach portu znalazła się m.in. plaża, wybudowane przez LNG ulica Ku Morzu i parking przy plaży na Warszowie, trasa rowerowa R-10 oraz część historycznych umocnień. Argumenty podnoszone przede wszystkim na publicznych spotkaniach przez mieszkańców Warszowa, przeciwników budowy terminala kontenerowego zostały zignorowane. Tereny dotychczas leżące na obszarze NATURA 2000, w tym ok. 2 km plaży przeznaczone zostaną więc na infrastrukturę portową.

Mimo oficjalnych zapewnień decydentów z ZMPSiŚ, że terminal kontenerowy zajmie tylko ok. 60 ha na lądzie i 20 ha na wodzie, to jak widać po dokumentach zajęcie terenów objęło ponad 900 ha na lądzie i wodzie. Szacunkowy dochód do budżetu miasta z terminala kontenerowego to kwota ok. 1 mln. rocznie i ok. 500 miejsc pracy, wraz z miejscami pracy u potencjalnych kooperantów terminala. Ilość miejsc pracy w Świnoujściu zależy od decyzji inwestora o stopniu zmechanizowania terminala. Docelowa przepustowość terminala to 1,5 mln. TEU.

Źródło: http://mmswinoujscie.pl/artykuly/63672/