TBM o masie 2260 ton z tarczą o średnicy 13,04 m wydrąży dwutorowy tunel (3 km) od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez miejsce podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna. Średnica tunelu wyniesie 12,7 m. Będzie to największa w Polsce maszyna do drążenia tuneli. Jej poprzedniczka, która drążyła tunel drogowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku miała średnicę 12,6 m.
Prace budowlane prowadzi konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego (lider) i Energopol Szczecin. Koszty przedsięwzięcia wynoszą 1,76 mld zł, z czego dofinansowanie unijne to 1,43 mld zł. Inwestycja ma zostać zrealizowana do końca 2022 r.
Przypomnijmy:
Świnoujście czeka jeszcze na swoją maszynę TBM do drążenia tunelu pod Świną, która realizowana jest w Chinach przez firmę China Railway Engineering Group Co. Ltd (CREG). Świnoujska TBM będzie miała zewnętrzną średnicę 13,46 metrów (sama tarcza ma 12 metrów) i 101 metrów długości. Ważąca 2740 ton kompletna maszyna zostanie zmontowana w Chinach na przełomie maj/czerwiec 2020 r. i przetransportowana do Świnoujścia. Świnoujski Tunel jednorurowy (1,4 km) kosztować ma 798 mln. zł. Inwestorem jest Miasto Świnoujście. Wykonawcą inwestycji będzie konsorcjum firm PORR S.A., PORR Bau GmbH, Gulemark i Energopol Szczecin S.A. Koszt budowy Tunelu w Świnoujściu wyniesie 793 mln zł. Miasto Świnoujście zapłaci za inwestycję 159 mln zł, pozostałą część 634 mln. zł. sfinansuje Unia Europejska.
na podstawie: www.inzynieria.com/tunele