iswinoujscie.pl • Środa [25.03.2020, 16:19:45] • Świnoujście

Coronawirus nie hamuje tempa prac na torze wodnym. Powstają nowe wyspy!

Coronawirus nie hamuje tempa prac na torze wodnym. Powstają nowe wyspy!

ums.gov.pl( fot. Organizator )

W ramach realizowanego właśnie projektu pogłębienia toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 metra, na tej drodze wodnej Urząd Morski zaplanował powstanie obiektów, których dotychczas nie było na mapach nawigacyjnych. Pojawia się dwie nowe wyspy. Mocno zaawansowane są prace hydrotechniczne przy ich budowie.

Jak informuje dyrekcja Urzędu, dokonano już kontrolowanego zatopienia pierwszego rurociągu refulacyjnego, tzw. sinkera, w rejonie jednej z dwóch planowanych sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

Coronawirus nie hamuje tempa prac na torze wodnym. Powstają nowe wyspy!

ums.gov.pl( fot. Organizator )

Ich budowa jest związana z pogłębieniem toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głęboości 12,5 metra. Rurociąg ma długość ponad 4 kilometrów, a na jego obydwu końcach zostanie zainstalowany tzw. raiser (rurociąg z gumowych elementów, o dodatniej pływalności), który od strony wyspy będzie połączony z pontonem rozkładającym urobek, od strony toru zaś będą się do niego podłączać pogłębiarki. Drugi rurociąg, o długości ponad 3 kilometrów, wiodący do miejsca, gdzie powstanie druga wyspa, w najbliższych dniach zostanie wyholowany na Zalew. Sinker, leżący na dnie, umożliwia swobodną żeglugę, natomiast raisery zostaną oznaczone odpowiednim oświetleniem i reflektorami radarowymi.

Coronawirus nie hamuje tempa prac na torze wodnym. Powstają nowe wyspy!

ums.gov.pl( fot. Organizator )

Nowe wyspy będą zlokalizowane na wysokości, mniej więcej, dwudziestego drugiego i dwudziestego ósmego kilometra toru, kilka kilometrów na północny wschód od jego krawędzi. Będzie na nie transportowany, dwoma sinkerami, refulat wydobyty z dna podczas robót pogłębiarskich. Wyspy staną się więc nowymi polami refulacyjnymi o pojemności odpowiednio: W22 – ok. 10 mln metrów sześciennych, z rezerwą na ponad 3,5 mln metrów sześciennych, W28 – ok. 17,5 mln metrów sześciennych, z rezerwą na niemal 7,5 mln metrów sześciennych. Dla przypomnienia, do wydobycia podczas prac na torze jest ok. 23 mln metrów sześciennych urobku, po zakończeniu inwestycji jedna z wysp pozostanie więc czynnym polem refulacyjnym, zdolnym przyjąć materiał z bieżących prac czerpalnych, szacunkowo, przez najbliższych kilkanaście lat. Na wyspach nasadzona zostanie roślinność, by, tak jak w przypadku innych naszych pól refulacyjnych, tereny te mogły stać się w przyszłości także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych.

Źródło: http://mmswinoujscie.pl/artykuly/64421/