iswinoujscie.pl • Środa [25.03.2020, 23:06:45] • Świnoujście

Pracownicy stoczni: Prezes siedzi w domku i pracuje zdalnie, a nam każe podróżować

Pracownicy stoczni: Prezes siedzi w domku i pracuje zdalnie, a nam każe podróżować

fot. Andrzej Ryfczyński

Główny Inspektorat Sanitarny zaleca wstrzymać się z podróżowaniem, tymczasem my mamy przez 10 dni (na razie) dwa razy dziennie podróżować transportem zbiorowym do Szczecina - piszą przerażeni pracownicy świnoujskiego zakładu Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”. Jest odpowiedź dyrektora naczelnego.

Za Waszym pośrednictwem prosimy wszystkie służby sanitarne i nie tylko o przyjrzenie się tej sprawie i zajęciem się nią szerzej – piszą zrozpaczeni pracownicy świnoujskiego zakładu Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” – bowiem my nie mamy takiej siły przebicia, bo nasz Zarząd podejmuje decyzje a my musimy je wykonać, bo odmowa grozi zwolnieniem dyscyplinarnym z pracy.

W zarządzeniu nr 08 z dnia 12 marca 2020r., pod którym podpisał się Dyrektor Naczelny Pan Artur Trzeciakowski i Członek Zarządu (wybrany przez pracowników) Pan Jarosław Borek jest mowa o tym, że „wstrzymane zostają do odwołania wszelkie delegacje i wyjazdy służbowe” oraz że „ Dyrektor Naczelny, Dyrektorzy Pionów, Szefowie Produkcji, Mistrzowie i inne podmioty organizujące pracę zobowiązani zostają do takiej organizacji pracy by realizowana była ona w sposób minimalizujący kontakt osobisty” – czytamy dalej w przesłanym nam apelu. – Tym czasem w Okólniku nr 05/20 z dnia 23 marca dowiadujemy się, że ze względu na ogólnoświatową pandemie wirusa SARS-CoV-2 armatorzy przesunęli najbliższe remonty w Zakładzie w Świnoujściu na późniejsze terminy (10 dni) w związku z powyższym albo weźmiemy zaległe urlopy, bieżące urlopy lub opiekę nad dziećmi a jak nie, to będziemy dowożeni do Zakładu Pracy w Szczecinie „zbiorczym transportem autokarowym” bez względu na nasze bezpieczeństwo, na możliwość utraty życia i zdrowia.

Główny Inspektorat Sanitarny zaleca wstrzymać się z podróżowaniem – przypominają listu - tymczasem my mamy przez 10 dni (na razie) dwa razy dziennie podróżować. Boimy się o nasze zdrowie i zdrowie naszych bliskich jak również o zdrowie naszych kolegów z Zakładu w Szczecinie.

Wydano okólnik, który mówi tylko o zbiorczym transporcie a co z zapleczem socjalnym? – czytamy dalej - Gdzie niby mamy się przebrać i umyć po pracy? W autokarze, czy w Świnoujściu mamy się przebierać i w ubraniach roboczych wsiadać do autokaru? A gdzie zabezpieczenie nas chociażby w maseczki? W Świnoujściu pracuje przeszło 200 osób, to ile tych autokarów ma po nas podjeżdżać? Czy autokary każdorazowo przed i po takiej podróży będą dezynfekowane? Czy nas na to stać? A jeżeli się okaże, że ktoś z nas zostanie podczas takiej podróży zarażony to całemu zakładowi grozi przymusowa kwarantanna. Kto za to odpowie? Wiadomo nam, że Pan Prezes Krzysztof Zaremba siedzi w domku i prowadzi pracę zdalnie a nam każe się w tych trudnych czasach podróżować.

Możemy przez ten czas świadczyć pracę w swoim zakładzie – piszą stoczniowcy. - Każdy z Szefów, Kierowników i Koordynatorów znajdzie na pewno dla nas zajęcie, na które podczas trwania produkcji nie ma nigdy czasu. Jest u nas wiele prac do wykonania takich jak drobne, bieżące naprawy, przeglądy, konserwacja doków czy sprzątanie zakładu bez narażania zdrowia pracowników i bez generowania zbędnych kosztów na transport zbiorowy. My chcemy pracować ale bez niepotrzebnego narażania życia kogokolwiek – kończą swój list pracownicy stoczni w Świnoujściu.

O odniesienie się do listu poprosiliśmy szefostwo stoczni. W odpowiedzi dostaliśmy pismo dyrektora naczelnego MSR „Gryfia” Artura Trzeciakowskiego do pracowników wykonujących pracę w Zakładzie w Świnoujściu:

„Szanowni Państwo,

W nawiązaniu do wydanego Okólnika Dyrektora Naczelnego nr 05/20 w sprawie: ochrony miejsc pracy w związku z ogólnoświatową pandemią wirusa SARS-CoV-2, niniejszym informuję, iż: Nadrzędnym celem Zarządu MSR „Gryfia" S.A. jest dbałość o zdrowie naszych Pracowników. Informacje podważające powyższą tezę nie polegają na prawdzie i stanowią wyraz nieodpowiedzialności osób, które je w jakikolwiek sposób rozpowszechniają. Najistotniejszym celem gospodarczym naszej firmy jest ochrona i utrzymanie miejsc pracy.

Mając na uwadze szczególną sytuację, w jakiej znalazła się gospodarka, w tym również przedsiębiorstwa związane z branżą morską, między innymi armatorzy, operatorzy portowi, stocznie produkcyjne i remontowe, Zarząd Stoczni zaproponował tymczasowe rozwiązania, których celem jest utrzymanie miejsc pracy. Propozycje rozwiązań zostały przedstawione w Okólniku Dyrektora Naczelnego nr 5/2020 z dnia 23 marca 2020.

Zaproponowano między innymi:
- wykorzystanie zaległych urlopów wypoczynkowych,
- wykorzystanie możliwości opieki nad dziećmi,
- wykorzystanie urlopu wypoczynkowego z roku bieżącego.

Zarząd Spółki podjął decyzję, aby w Zakładzie w Świnoujściu do dyspozycji pracodawcy pozostawali wyłącznie Pracownicy niezbędni do bieżącego funkcjonowania Zakładu. Taka decyzja wynika z niezależnego od Stoczni, wywołanego epidemią przesunięcia przez naszych kontrahentów terminu realizacji prac remontowych w Świnoujściu. Czasowa decyzja została podyktowana troską o Pracownika, dobrem naszej firmy i koniecznością ograniczenia kosztów, w sytuacji, gdy nie są podstawiane jednostki do remontu. W momencie unormowania sytuacji Zarząd Spółki przewiduje zwiększone zapotrzebowanie na świadczoną przez Państwa pracę, co spowoduje, że Zakład w Świnoujściu natychmiast przystąpi do pracy w pełnym zakresie swoich możliwości technicznych i kadrowych.

Okólnik nr 05/20 wyraźnie wskazuje, że do ewentualnych prac w Zakładzie w Szczecinie w okresie: 30.03.2020 - 10.04.2020 oddelegowana zostanie część pracowników z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa i zasad bezpieczeństwa.

Nie będzie to z pewnością, jak sugerują przeciwnicy zaproponowanego rozwiązania, cała około 200 osobowa załoga Zakładu w Świnoujściu.

Dlatego w trosce o bezpieczeństwo naszych pracowników chcielibyśmy ograniczyć liczbę przewożonych osób do absolutnie niezbędnego minimum.

Bardzo proszę o zachowanie zdrowego rozsądku i nie uleganie niepotrzebnym emocjom. W tej trudnej chwili powinniśmy wykazać się odpowiedzialnością za firmę.

Jednocześnie przypominam, iż wszystkich Pracowników obowiązują stosowne regulacje prawne w tym między innymi te dotyczące prawa pracy. W tak trudnym dla wszystkich okresie nie może być miejsca na ich łamanie.

W tej szczególnej sytuacji jeszcze raz apelujemy do Pracowników wykonujących pracę w Zakładzie w Świnoujściu „zostań w domu", wykorzystaj zaległy urlop wypoczynkowy, wykorzystaj możliwość opieki nad dziećmi lub wykorzystaj urlop wypoczynkowy z roku bieżącego, co także umożliwi wcześniejsze skorzystanie przez Pracownika ze świadczenia z ZFŚS. Takie rozwiązania z pewnością wyjdą nam wszystkim na dobre.”

Źródło: http://mmswinoujscie.pl/artykuly/64664/