Choć decyzja środowiskowa dla tej inwestycji została już wydana, nie ma ona wpływu na działalność Rady Programowej. Rada prowadzi swoje prace zgodnie z harmonogramem. Ma mandat, który uzyskała od Rady Miasta i jest w pełni zaangażowana w reprezentowanie interesów mieszkańców Świnoujścia.
- Dobrze, że toczą się postępowania administracyjne, ale one nie mają wpływu na pracę rady. Planujemy spotkania z przedstawicielami Zarządu Morskich Portów Szczecin - Świnoujście, Urzędu Morskiego, PKP PLK, Wolińskiego Parku Narodowego, Lasów Państwowych czy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Sformułowano pytania i wątpliwości sygnalizowane przez mieszkańców Świnoujścia i Międzyzdrojów. Podczas takich spotkań chcemy uzyskać wiedzę, aby przekazać ją jak najskuteczniej wszystkim mieszkańcom - mówi Ryszard Grobelny.
Dotychczas Rada Programowa odbyła pięć spotkań plenarnych, na których szczegółowo analizowane były kwestie związane z planowaną budową terminalu. Jednym z pierwszych kroków było określenie zakresu spraw, które mają być objęte ekspercką oceną. W ramach tego zadania, zlecono przeprowadzenie szerokiego opracowania dotyczącego wpływu inwestycji na różne aspekty funkcjonowania miasta i regionu. Do realizacji tego zlecenia wybrana została spółka „Zespół Doradców Gospodarczych TOR", która do końca maja 2025 roku przedstawi szczegółowe analizy.
Rada opracowała także listę pytań do Zarządu Morskich Portów Szczecina i Świnoujścia, a także do Urzędu Morskiego w Szczecinie, dotyczących budowy terminalu oraz związanych z nią inwestycji infrastrukturalnych. Do pytań tych należą m.in. kwestie związane z budową nowego toru podejściowego do portu, falochronu osłonowego, rozbudową infrastruktury drogowej i kolejowej i związanych z tym konsekwencji dla jakości życia mieszkańców i całego ekosystemu Wyspy Wolin i Zatoki Pomorskiej. Z powodu braku publikacji studium wykonalności oraz rzetelnych analiz ekonomicznych i logistycznych uzasadniających budowę terminalu, Rada zwróciła się z prośbą o ich udostępnienie.
Rada Programowa została powołana 26 września 2024 roku z inicjatywy Rady Miasta Świnoujścia w celu przeprowadzenia rzetelnej analizy i oceny skutków budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Jest to ciało doradcze, którego zadaniem jest zebranie, przeanalizowanie i ocenienie wszelkich możliwych skutków inwestycji zarówno pod kątem gospodarczym, środowiskowym, społecznym, jak i infrastrukturalnym.
W skład Rady weszli przedstawiciele władz samorządowych, Świnoujścia i Międzyzdrojów. Do składu dołączyły również osoby wyznaczone przez Świnoujską Organizację Turystyczną, Północną Izbę Gospodarczą oraz Radę Osiedla Warszów. Przewodniczącym Rady Programowej został Ryszard Grobelny, były Prezydent Poznania, ekspert Związku Miast Polskich, który posiada duże doświadczenie w zarządzaniu miastami i realizowaniu dużych inwestycji.
Rada Programowa podkreśla, że inwestycje o tak dużym znaczeniu muszą być realizowane w pełnej zgodzie z interesami lokalnej społeczności, a konsultacje społeczne oraz otwarty dostęp do wiedzy na temat planowanych działań są drogą, którą powinna podążać każda tego typu inwestycja.
Wszystkie wnioski, które zostaną wypracowane w ramach przeprowadzonych analiz, zostaną zaprezentowane mieszkańcom Świnoujścia i Międzyzdrojów. W ten sposób mieszkańcy obydwu gmin będą mieli okazję zapoznać się z pełnym obrazem planowanej inwestycji i jej potencjalnym wpływem na ich życie.
N/z Ryszard Grobelny kierujący Radą Programową ds. analizy skutków budowy terminalu.
Wojciech Basałygo
Podinspektor
Biuro Informacji i Konsultacji Społecznych
1. REFERENDUM mieszkańców Świnoujścia i Międzyzdrojów!! - oceni wpływ budowy terminalu kontenerowego na życie mieszkańców Świnoujścia i Międzyzdrojów. 2. Wynik referendum powinien być poddany krytyce mieszkańców żyjących wzdłuż S3 i linii kolejowej do Szczecina Dąbie. 3. Także, mieszkańcy wybrzeża Zatoki Pomorskiej i Zalewu Szczecińskiego i Jeziora Dąbskiego powinni wyrazić swoją opinię.
A w zespole tym nie ma Manueli Schwessig 😃 od Gerharda??
Grobelny to były prezydent Poznania, którego mieszkańcy pogonili w wyborach... czy taka osoba zasługuję na kolejne zaufanie świnoujszczan?
Jeżeli w UMŚ-cie jest stanowisko" Inspektora Biura Informacji i Konsultacji Społecznych" obsadzone przez" Beata Olszewska" - czyli już conajmniej jedna osoba otrzymuje wynagordzenie za skuteczną kumunikacje. To mozna by zapytać na cholerę i dżumę nam ta rada?
"powołana przez Radę Miasta Świnoujścia Rada Programowa ds. analizy skutków budowy terminalu." innymi słowy znowu wedle zasady że" waaadza wi lepi" banda łajdaków i manipulantów wsparta tow Ryszardem Grobelnym bedzie" skutecznie" - czyli wedle standardu że" kłamaliśmy, kłamiemy i kłamać będziemy" - będzie komunikować nam czyli tłuszczy co je a co nie je dla nas dobre. Zupełnie jak za PZPR kiedy to społeczeństwo ustami waaadzy żarło owoce swojej pracy! I tylko wstać i zacząć bić brawo toważyszom i towarówkom z terenowej radyy narodowiy! Do mindzy narodþówki i sztandar wprowadzić. A wichszycieli i zaplute karły. ... klasycznie, do dołów! Bo przecież lepiej być skansenem i cepeliade uprawiać i ponażekać sobie w gronie znajomych jak kiepskie jest życie biedaka polaka!
Tak to jest jak się wody w Mopie nie wymieni to śmierdzi stęchlizną ! Ruda i jej spadachroniarze nas rozkradna
Żeby powstał port kontenerowy, najpierw trzeba zmienić rząd na propolski. Tak samo przydałby się propolski prezydent państwa a nie taki co raz wspiera elgiebety i inne zaburzenia oraz chce zdejmować krzyże ze ścian a jakiś czas potem nagle ''staje się polskim patriotą'' ze stajni antynarodowego Sorosa.
STOP!! PORTU KONTENEROWEMU- otwórzcie nam dostęp do plaży!! Udostępnijcie nam dostęp do zabytków. Była obietnica!!
Terminal, OKNO NA ŚWIAT. ALBO zaścianek. Po co jak mamy Terminal niemiecki w centrum miasta" ADLER".
do gościa co pływał na kontenerowcu - a kiedy miałeś czas zejść do miasta pływając na tramwaju durban to afryka a pokaż mi w europie port w centrum miasta ja pływałem 29 lat na bunkierce w rotterdamie antwerpi amsterdamie więc chyba widziałem gdzie rozładowują kontenery więc pojęcie jakieś mam
NIE DLA TERMINALA !!
Gościu co widział porty kontenerowe za.miastami. POjecia nie masz gościu. Pływałem 18 lat na kontenerowcu i kontenery są w miastach bo nie są uciążliwe iszkodliwe dla natury. W Durbanie są nawet 2 i to w samym mieście. Port zarabia zawsze tak jak Hamburgu. Już transport rzeczny stał się za drogi ale nie u Niemców na Renie. POlska.musi być zaściankiem Europy. A mamy port Adlera w.miescie pani Joasi ??0(
Radny otrzymuję Dietę 3 tys zł
Obciążyć kosztami pracy tej komisji nie nas wszystkich a prezydentkę i radnych. To oni ich powołali.
Grobelny co rozpieprzyl i rozkradl poznan…
Przecież to jest marnotrawstwo pieniędzy, port kontenerowy powstanie, takie decyzje zapadły, te konsultacje dla doradców niczego nie zmienią, nasza p. naczelna jak zwykle asekuracja to nie ja to doradcy, to audyt, itd, w razie wtopy. Jak się jest kimś kto podejmuje decyzję to ją trzeba podejmować a nie asekurować.Nie jestem też pewien czy p.Grobelny się na tym wszystkim zna, wątpię.
Pytanie - co ma nam dać opinia tej pseudo rady? Pytanie retoryczne bo przecież decyzje na szczeblu rządowym już dawno zapadły. Aaaaa no tak, zarząd miasta musi pokazać jak bardzo walczy, jak się stara. Hipokryzja po całości.
facet z poznania zna się na portach kontenerowych - tą pseudo prezezydent zupełnie pogieło ale niech się nie martwi wybory szybciutko przyjdą
Warszow zawsze byl i jest przemyslowy jego mieszkancy nie maja nic do powiedzenia zabraki nam wszystko takze jeszcze spokoj
jestem mieszkańcem od urodzenia czyli rodowity a nie te w... przyjezdne. i mówię TAK DLA PORTU KONTENEROWEGO.
Tak samo rozdziera liście szaty jak budowano terminal gazowy.że to koniec turystyki że ceny nieruchomości spadną że nikt tu nie przyjedzie i co nic, nic się nie stało. Kasa potrzebna na promenadę wielki biznes Domy wczasowe Hotele a pieniądzy z turystyki niema o to dlaczego ano dlatego że firmy mają działalność zarejestrowaną w innych miastach. no to kasa na kwiatki z gazoportu i portu. no i dalej wypisujcie te nie wiem jak nazwać tradycyjne lokalne pseudo mądrości.🗣️
ludzie którzy krzyczą za portem kontenerowym nigdy go nie widzieli : Rotterdam - 36 km za miastem Antwerpia - 20 km za miastwm Amsterdam -20 km za miastem a w świnoujściu sami wiecie gdzie 3 zablokowana zupełnie - jeden pas dla tirów drugi dla turystów jedno dwu dniowych bo mamy tunel gazoport miał uczynić miasto mlekiem i miodem płynące i co i nic miasto TONIE TONIE w długach a prezydent urządza sympozja gdzie decyzja dawno w warszawie zapadła ale trzeba picować ludzi JAK TO JA DZIAŁAM dla ich dobra następny farmazon na stanowisku
Ten siwy to kto to ?
Koleżka piszemy przez" ż", odmienia się przez" g" kolega.